Özet:
Eğitimin amacı, bireye şekil vermek ve bireyi istenilen özelliklerle donatmaktır.
Formal örgütler olan okullar aracılığıyla, eğitim amacını gerçekleştirir. Okullar ise,
bu görevi öğretmenleri vasıtasıyla yerine getirir. Bu bağlamda, kişinin geleceğe
hazırlanmasında, önemli bir yeri olan ortaöğretim kurumlarının ve bu kurumların en
önemli üyesi olan öğretmenlerin, önemi vurgulanmalıdır. Bu araştırmanın amacı,
öğretmen görüşlerine göre, ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip
olma düzeyleri ile bu okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel kimlik algısı
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada, öğretmen görüşlerine göre, okulların
etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri ve alt boyut düzeyleri ile öğretmenlerin
örgütsel kimlik algısı düzeyi ve alt boyut düzeyleri, öğretmenlerin demografik
özelliklerine göre incelenmiş ve okulların etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyi
ile algılanan örgütsel kimlik arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırma, ilişkisel
tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırma evrenini 2017-2018 eğitim öğretim
yılında, Tekirdağ ili Süleymanpaşa merkez ilçesinde bulunan devlet ortaöğretim
kurumlarında görev yapan 629 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenin ulaşabilirliği
açısından örneklem belirlenmemiştir, geriye gönen ve değerlendirmeye alınan anket
sayısı 399 olarak tespit edilmiştir. Araştırma verileri “Etkili Okul Ölçeği”,
“Algılanan Örgütsel Kimlik Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin, SPSS 22.0 programı aracılığıyla
analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, öğretmenlerin görüşlerine
göre, ortaöğretim kurumlarının genel etkililik düzeyleri orta düzeydedir. Genel
algılanan örgütsel kimlik düzeyleri yüksek seviyededir. Öğretmenlerin genel
algılanan örgütsel kimlik düzeyleri ile ortaöğretim kurumlarının genel algılanan etkili
okul düzeyleri arasında, pozitif yönlü yüksek düzeyli bir ilişki vardır. Öğretmenlerin
algılanan örgütsel kimlik alt boyut düzeyleri ile etkili okul alt boyut düzeyleri
arasında en yüksek ilişki, yönetim düzeyleri ile etkili okul kültürü ve ortamı arasında
pozitif yönlü bir ilişkidir. Öğretmenlerin algılanan örgütsel kimlik düzeyleri alt
boyutları ile etkili okul alt boyut düzeyleri arasında pozitif yönlü en düşük ilişki
yönetim düzeyi ile etkili öğrenci arasındadır.