Özet:
Bilgisayarda canlandırma konusu üzerinde son yıllarda yapılan çalışmalar, canlandırma ortamında bulunan etmenlerin hareketlerinin canlandırıcı tarafından önceden belirlenmesi yerine, çevresini algılayan ve edindikleri bilgilere göre akılcı bir karar verip buna ilişkin hareketleri uygulayan akıllı etmenlerin gerçeklenmesi üzerine yoğunlaşmıştır. Davranışsal canlandırma olarak da bilinen bu teknik sayesinde hem birey hem de sürü bazında gerçekçi canlandırmalar elde edilebilmektedir.Sürü canlandırması konusunda yapılmış olan çalışmalarda gelişmiş bir sürü bireyi, önder ilişki modelinin bulunmaması ve bu konuda görülen boşluk, tez çalışmasının motivasyonunu oluşturmaktadır. Önerdiğimiz önderlik modeli kullanılarak sürüdeki bireylerin bir önder denetiminde hareket etmeleri sağlanmış ve böylelikle önder denetimli takım modeli geliştirilmiştir. Sürü canlandırmalarında karşılaşılabilen tıkanıklık problemlerinin çözümü için değişken önderlik kavramı önerilmiş ve devreye giren önder değişim algoritmaları sayesinde bu tıkanma problemlerinin çözülmesi sağlanmıştır. Ayrıca canlandırma süresince mevcut takımların dış etkenler ile bölünmesi ve bunların tekrar birleşmesi sonucu oluşabilecek farklı takımların etkileşimi, geliştirilmiş olan takım demetleme algoritması ile desteklenmiş ve takım etkileşimlerinin önderler tabanında da gerçeklenmesi sağlanmıştır.