dc.description.abstract |
Taylor-Couette-Poiseuille (TCP) akımı, pek çok mühendislik uygulamasında karşılaşılan
akış yapısının temelini oluşturan akım sistemidir. Bu sebeple, niteliğinin anlaşılması ve
doğru hesaplanması, söz konusu mühendislik uygulamalarının dizayn ve işletme
güvenliği acısından önem arz etmektedir. Ayrıca, eksenel akım ve teğetsel hız gibi farklı
dinamik parametrelerce şekillendirilen karmaşık bir akım yapısına sahip olması
nedeniyle TCP sistemi türbülans teorisi alanındaki ilgi çeken bir konudur.
Bu tez çalışmasında, akım ayrılması sebebiyle TCP akımındaki hidrodinamik alan ve
türbülans yapısında oluşan etkiler araştırılmıştır. Bu amaçla, bilinen TCP geometrisi ile
ayrılma akımlarını modellemek amacıyla başvurulan bir temel problem olan step akımı
geometrileri birleştirilerek yeni bir akım sistemi oluşturulmuştur. Hesaplamalı
akışkanlar dinamiği yardımıyla, geniş bir eksenel akım ve Taylor sayısı aralığı için yeni
oluşturulan akım geometrisinin sayısal çözümü gerçekleştirilmiş ve sonuçlar iki dinamik
bileşenin de etkilerini ayrı ayrı içerecek biçimde iki farklı bakış açısıyla yorumlanmıştır.
Söz konusu sonuçlar, ana akım hız bileşenleri, türbülasn yoğunlukları, sınır tabaka
yapısı ve Reynolds gerilme tensörü bileşenlerinin dengesi gibi incelemeler üzerinden
raporlanmıştır. Daha sonra, akım ayrılmasını incelemek üzere oluşturulmuş yeni akım
alanı geometrisi sayısal olarak çözülmüş ve çözümler aynı geniş eksenel akım ve Taylor
sayısı aralığı için tekrarlanmıştır.
Çalışma sonucunda, uygulanan eksenel akımın TCP akımındaki iç silindir dönüşünün
stabiliteyi bozucu yöndeki etkisini baskıladığını ve dönüş etkisinin akım alanının iç
bölgelerine doğru penetrasyonunu azalttığı gözlenmiştir. İç silindir dönüşü kaynaklı
teğetsel hızın akım alanını şekillendiren baskın parametre haline geldiğinde ise eksenel
akım etkilerinin neredeyse hiç görülmemesine yol açtığı gözlenmiştir. Sınır tabaka
yapısının evrensel profile uyum davranışının tersine döndüğü ve akım alanındaki
türbülans gerilmeleri dengesinin değiştiği bölgeler olduğu tespit edilmiştir. Böylelikle,
akım üzerindeki eksenel-teğetsel hız dengesi, sınırlı da olsa bir şablona oturtulmaya
çalışılmıştır.
Ayrılma etkisi de çalışmaya dahil edildiğinde, akım ayrılmasının siteme yeni bir stabilite
bozucu etki getirdiği saptanmıştır. Ayrılma bölgesi büyüklüğünün ve dinamiklerinin
eksenel ve teğet hızların dengesine göre değiştiği, oldukça karmaşık bir türbülans yapısı
ortaya çıktığı ve akım ayrılmasının TCP sistemi içerisindeki akışın mekanik kaybını
arttırarak hidrodinamik alanda önemli değişimlere neden olduğu gözlenmiştir. Ayrıca,
iç silindir dönüşünün ayrılma akımlarında karşılaşılan vorteks oluşum mekanizmasını
tamamen değiştirdiği saptanmıştır. Böylelikle, TCP akımındaki yeni bir kayıp
mekanizması tanımlanarak nitelikleri araştırılmıştır. |
en_US |