dc.description.abstract |
Bu çalışma, yapı kabuğu performansını belirlemeye yönelik yeni bir yaklaşım geliştirmek
ve yeni bir kabuk önerisi ortaya koymak amacıyla hazırlanmıştır. Enerji tüketiminde
büyük bir paya sahip olan binalar göz önüne alındığında, mekanik sistem yükleri enerji
tüketim basamakları arasında üst sıralarda yer almaktadır. Bu yüzden öncelikle düşey
bina elemanlarına yönelik yenilikçi bir tasarım ve sistem entegrasyonu yapılmıştır. Bu
alternatif duvar kesiti mimari tasarım aşamalarında modülerlik, kolay uygulanabilirlik, ve
ekonomiklik gibi katkılar sağlamaktadır. Şematik tasarım aşamalarının tamamlanması ve
yapı elemanına ait bir örnek modüle karar verilmesinin sonucunda alternatif bir düşey
yapı elemanı elde edilmiştir.
Çalışmada, mevcutta bulunan 8 katlı bir ofis binası uygulama örneği olarak seçilmiştir.
Ardından çalışmanın yapılacağı DG bölgelerinden İstanbul, Diyarbakır, Erzurum, Ankara
ve Antalya örnek pilot il olarak belirlenmiştir. Geliştirilen yaklaşımda performans
kriterleri olarak ısı, ses ve maliyet parametreleri ele alınmıştır. Isı kayıp hesaplamaları
Design Builder hesaplama programı ile, ses kaybı hesaplamaları Insul yazılımı ile ve
maliyet hesabı ise Net Bugünkü Değer hesaplama yöntemi kullanılarak
gerçekleştirilmiştir.
Yaklaşımın uygulanmasında duvar alternatifleri;
Radyant hibrit duvar,
Geleneksel tuğla duvar,
Hava boşluklu tuğla duvar,
Hava boşluklu çift katmanlı tuğla duvar,
Gaz beton duvar,
Hava boşluklu çift katmanlı gaz beton duvar ve
Cam giydirme cephe
olarak belirlenmiştir.
Tüm bu alternatif kesitlerin karşılaştırmaları için Çok Kriterli Karar Verme
yöntemlerinden TOPSIS belirlenmiştir. Bu yöntem ile yapılan karşılaştırmalar sonucunda
DG bölgelerinde belirlenen pilot iller için en uygun kesit kararı elde edilmiştir.
Tez çalışmasında, farklı iklim bölgelerinde yapı kabuğu performansının belirlenmesine
yönelik bir yaklaşım ve tasarımcılara gelecekteki çalışma ve uygulamalarında bir sistem
önerisi geliştirilmiştir. Ayrıca çalışmanın, ileride geliştirilecek olan yeni bina eleman
ve/veya sistem birlikteliğindeki bütüncül yaklaşımlar için adımların sıralandığı bir
kaynak olması planlanmaktadır. |
en_US |