Özet:
Bu tez çalışmasında doğrudan moment kontrolü tabanlı bir yapı üzerine asenkron motorun yönlendirilmesi ile elektrikli aracın durum kontrolü gerçeklenmiştir. Sistemin performansının geliştirilmesi amaçlı olarak, doğrudan moment kontrolörü zaman paylaşımlı uzay vektör modülasyonu ile desteklenmiştir. Ayrıca yeni bir algoritma oluşturmak üzere Lyapunov tabanlı lineer olmayan kontrolör ile referans hız değerinin sistemin ihitiyaç duyduğu moment değerine dönüşümü sağlanmıştır.İstenilen bir elektrikli araç motor sürme sistemi, düşük değerli moment dalgalanmalarına karşı yüksek hassasiyetde olmalıdır. Çalışmanın ikinci bölümünde, dış etkilerin ve harmoniklerin etkilerini düşürmeye yönelik hibrid filtre yapısı geliştirilmiş ve kontrol sisteminin etkinliği arttırılmıştır.Geliştirilen yapının olanaklı bir teori olduğunu gösterme amaçlı olarak, Matlab/Simulink yazılımsal ortamında elektrikli araç çeyrek modeli üzerine benzetim çalışmaları gerçeklenmiştir. Bunlarla birlikte, zaman paylaşımlı uzay vektör modülasyonu destekli doğrudan moment kontrol sistemi elektrikli çeyrek araç yapısı üzerine kullanılarak deneysel çalışmalar gerçeklenmiştir. Yine elde edilen sonuçlar, deneysel olarak gerçeklenen dalga genişlik modülasyonu ve (klasik) vektör kontrol algoritmasına ait sonuçlar ile kıyaslanmıştır. Tez çalışması içerisinde, PCI kart yapısı kullanılarak Matlab/Simulink yazılımsal ortamı ile deneysel ortam arasında bağlantı kurulmuştur.Son olarak, kıyaslama sonuçları göstermiştir ki geliştirilen zaman paylaşımı destekli doğrudan moment kontrolü yapısı klasik PI kontrolöre, alan yönelimli kontrolöre ve de klasik doğrudan moment kontrolü yapılarına nazaran tartışılmaz bir üstünlüğe sahiptir.