Özet:
Günümüzde yaşanan hızlı değişim ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak, şirketler rekabet edebilme gücünü arttırmak amacıyla yeni yönetim yaklaşımları arayışı içine girmişlerdir. Bunun sonucu olarak da, özellikle son on yıl içerisinde Türkiye'deki şirketlerin pekçoğu Toplam Kalite Yönetimi ve Değişim Mühendisliği yaklaşımlarını uygulayarak, ihtiyaç duydukları değişimi sağlamaya çalışmaktadırlar. Oysa ki, bu iki tekniğin temelde birbirinden ayrıldığı çok önemli bir nokta vardır. Toplam Kalite Yönetimi, süreçler üzerinde sürekli ufak çaplı iyileştirmeler yapılmasını önerirken, Değişim Mühendisliği, süreçlerde radikal değişimler yaparak, eski yapının yerine tamamen yeni bir yapının oluşturulmasını önermektedir. Bu durumda, şirketin ne tip bir değişime ihtiyacı olduğuna bağlı olarak uygulanacak yönetim tipi değişmelidir. Türk şirketlerinin içinde bulunduğu durum itibarıyla hedefledikleri noktaya ulaşabilmeleri için, öncelikle radikal değişimler yapmaları ve daha sonra sürekli gelişmelerle gerçekleştirdikleri radikal değişimi desteklemelidirler. Bu nedenle, bu tezde, TKY ve DM'nin entegrasyonu olan bir model önerilmektedir. Önerilen bu yeni modelde, hem radikal değişim hem de sürekli gelişmenin yapılmasına imkan verilmiştir. Model de, iş süreçleriyle birlikte yönetim süreçlerinin de irdelenmesi üzerinde durulmuş, kıyaslama ve kalite fonksiyonu yayılımı gibi tekniklerden faydalanılmış, çalışanların eğitimi konusunda ciddiyetle durularak, gerekli eğitim programlarının hazırlanması için öneriler sunulmuştur. Önerilen model seramik sektöründe uygulanarak başarılı sonuçlar alınmıştır. Bu sayede kalite yükseltilmiş, personel ve yakıt masraflarında ciddi tasarruf sağlanmış ve şirketin karlılığı önemli ölçüde arttınlmıştır. Ayrıca, karar destek sistemi ve simülasyon modeli hazırlanmış olup, bu modelin çalıştırılması sonucunda oluşturulan alternatif senaryolar sonucunda sunulan modelin diğer iki teknikten daha fazla uygulanmasının gerekli olacağı sonucuna varılmıştır.