Özet:
Krank mili kırılmaları ve analizi ile ilgili konular pek çok araştırmacının ilgisini çekmiştir.Türkiye Taşkömürü Kurumu müesseselerinde rastlanılan krank mili kırılma olayları bu çalışmanın hazırlanmasında etkili olmuştur. Bütün makine elemanlarında olduğu gibi krank mili kırılmaları şok etkilerden.yorulma sonucunda.titreşimlerden dolayı oluşan rezonans bölgelerindeki kırılmalar olarak üç grupta toplanabilir.Yapılan çalışmada krank mili bu üç yönden de incelenmiştir. Ayrıca bu çalışmada literatürde pek rastlanılmayan, krank millerindeki titreşimlerin gerilmeleri arttırıcı etkisi incelenmiştir. Titreşimlerin gerilmeler üzerindeki etkisi incelendiğinde krank milinin bazı devirlerinde emniyetli gerilme sınırlarının ve deformasyon değerlerinin aşıldığı görülmüştür. Bu da bize titreşimlerin gerilme artışlarındaki etkisinin incelenmesi gerektiği sonucunu getirmiştir. Krank milinin dinamik analizinde, mil boyunca şekil değiştirme ve kuvvet büyüklükleri bunlara bağlı olarak da gerilme ve emniyet katsayısı değerleri bulunmuştur. Bu analiz için krank miline eşdeğer bir hiperstatik sistem kurulmuş yatak kuvvetleri ve momentler hem Maxwell-Clapeyron denklemleri ile hem de sonlu elemanlar yöntemiyle çözülmüştür. Bu şekilde bulunan kuvvet ve momentler göz önüne alınarak şekil değiştirmeler yine sonlu elemanlar tekniği kullanılarak bulunmuştur. Her bir silindirin ateşlemesi anındaki krank milinin elastik eğrisi çıkarılmış ve krank mili boyunca en tehlikeli kesitler tespit edilmeye çalışılmıştır Her iki metodla elde edilen kuvvetlerle ve momentlerle bulunan gerilme değerleri önce eleman t er sonrada literatürde krank mili analizinde rastlanılmayan Soderberg yöntemine göre bütün silindirlerin toplam etkisi dikkate alınarak verilmiştir Krank mil boyunca kol ve ana yatak yerlerindeki emniyet kat il