Özet:
Arz ve talep döngüsü araştırma güdüsünü tetiklemekte ve teknolojik gelişmelerin oluşmasına neden olmaktadır. Taşıt titreşimlerinin analizi ve kontrolü üzerine deneysel ve teorik bir çalışma gerçekleştirildi. Bu çalışmanın sonucu olarak bir deney düzeneği ve taşıt titreşimlerinin kontrolü üzerine yeni bir yaklaşım geliştirildi.Modellenen çeyrek taşıt deney düzeneğine ait model parametre değerleri hem deneyler hem de bilgisayar simülasyonları ile belirlendi. Zaman, frekans analizleri ve pasif dinamik sönümleyici uygulaması ile deney düzeneği ve modelinin uygun ve yeterli olduğu gösterildi.Önerilen aktif dinamik sönümleyici için öncelikle çeyrek taşıt modeli üzerinde geliştirilen bir algoritma ile optimum dinamik sönümleyici parametre değerleri belirlendi. Kayan kipli kontrol yöntemi kullanılarak çeyrek taşıt modelinde aktif dinamik sönümleyici tasarımları geliştirildi. Elde edilen bilgi ve tecrübe ile tam taşıt modeli üzerinde aktif dinamik sönümleyici tasarımları gerçekleştirildi. Bütün tasarım çalışmalarında referans bir taşıt için deneysel olarak elde edilen model parametre değerleri kullanıldı. Elde edilen zaman ve frekans cevabı sonuçları dinamik sönümleyicisiz pasif tam taşıt modeli ile karşılaştırıldı. Son olarak bulanık mantık yöntemi kayan kipli kontrol yöntemi ile birleştirilerek kontrolcü performansı geliştirildi.