Özet:
Tesis yönetimi yaklaşımı, organizasyonlar arasında farklılıklar gösterir. Tesis yönetimi, tesis işletme ve bakım yönetimi başta olmak üzere geniş kapsamlı hizmetler içerir. Tesis yönetimi'nde hizmet sağlanmasında öz kaynaklar kullanılabilir ya da dış kaynakların kullanımı tercih edilebilir. Tesis yönetimi kavramı, Türkiye' de küçük ve orta ölçekli otel organizasyonları içerisinde yeterince bilinmemektedir. Tesisler, konunun uzmanı olmayan kişiler tarafından yönetilmekte, bakıma gereken önem verilmemekte, hizmet kalitesi düşmekte, işletme maliyetleri artmaktadır.Bu çalışmanın amacı, küçük ve orta ölçekli otellerde tesis işletme ve bakım operasyonlarının yönetiminde ilişkin bir model oluşturmaktır. `Dış kaynaklardan yararlanma' yöntemi' nin,otellerde tesis işletme ve bakım yönetimi üzerinde uygulanması araştırılacaktır. Tesis bakım sorunlarının planlı bir şekilde uzman kişiler tarafından ele alındığı, optimum operasyon maliyetleri ile kaliteli hizmet veren, uluslar arası standartlara uyumlu bir tesisin oluşturulmasına yönelik adımlar ortaya koyulacaktır.Otelcilik sektörü' nde tesis yönetimi, tesis yönetiminde hizmet sağlama yöntemlerine,Türkiye' de otel tesis ve işletmelerinin mevcut durumu ile ilgili saptanan bulgulara, uygulanan klasik yönetimsel çözümlere, otel organizasyonunun hedeflerine ve bina ve tesis yönetim uzmanlığının gerekliliği' ne değinilmiştir..Bu tez hipotetik bir yaklasimla ortaya cikarilmistir. Bu hipotetik yaklaşım çalışmasında,aşağıdaki öngörüler ve hipotezler ile sonuca ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda model ana adımları,â ¢ Otel yöneticisinin, tesis yönetimi danışmanının yardımı ile, tesis yönetimi konusunda bilgilenmesi ve bakım yönetiminin önemini anlaması,â ¢ Tesisin işletilmesi ve bakımının sağlanması için gerçekleştirilmesi gereken hizmetlerin belirlenmesi ve analiz edilmesi,â ¢ Tesis yönetimi danışmanının yardımı ile, performans standartlarının oluşturulması,maliyet etkin bakımı sağlamak için ulusal ve uluslar arası norm ve standartlarda bakım standartlarının geliştirilmesi,â ¢ Öz kaynaklarla sağlanabilecek işlerin gözden geçirilmesi, dış kaynak kullanılacak işlerin belirlenmesi, destek hizmetlerinde öz kaynaklarla ve dış kaynaklarla sağlanabilecek işlerin belirlenmesi,â ¢ Odalar, yeme ve içme, oda hizmetleri gibi direk müşteri ilişkisi gerektiren asal fonksiyonların öz kaynaklarla yerine getirilmesi ve kontrolleriâ ¢ Destek hizmetlerden `tesis işletme ve bakım yönetimi'nde dış kaynak kullanılmasıâ ¢ Uzman taşeronun seçilmesi ve toplam tesis yönetimi sözleşmesinin yapılması,â ¢ Otel teknik yöneticisi tarafından sözleşme yönetimi, işlerin gözlemlenmesi, performans ve finansal hedeflere karşılık ölçüm ve müşterilerden geri beslemenin sağlanması,â ¢ Toplam Tesis yönetimi taşeronu tarafından bakım planlarının yapılması, bilgisayar tabanlı bakım yönetimi sistemi organizasyonu, rapor, analiz ve geri beslemenin sağlanmasıâ ¢ Tesis yönetimi danışmanının yardımı ile, otel teknik yöneticisi tarafından performansta geri besleme yapılması, sapmaların engellenmesi için önlem alınması, olarak önerilmektedir. Önerilen `otellerde tesis işletme ve bakım' ın dış kaynaklarla yönetimi modeli' nin uygulanması ile,â ¢ Otel yönetiminin kendi uzmanlık alanlarına konsantre olmasına,â ¢ Tesis bakım hizmetleri' nin , ulusal ve uluslar arası norm ve standartlara uyumlu gerçekleştirilmesine,â ¢ Tesisin profesyonel olarak ulusal ve uluslararası norm ve standartlarda, yüksek hizmet kalitesi ve optimum operasyon maliyetleri ile işletilmesine,â ¢ Gayrimenkul değerinin korunması ve artırılmasına,â ¢ Piyasa gerekliliklerinin daha etkili bir şekilde karşılanmasına ve rekabet avantajı sağlanmasına,â ¢ Müşteri memnuniyetinin arttırılmasına, yardımcı olunabileceği sonucuna varılmıştır.