Özet:
Bu çalışmada genel olarak, önce taşıt rotalama ve çizelgeleme problemlerinin yapısal özelliklerini belirlenmesi amacıyla bu problemlerin analizi yapılmış, ardından analiz yardımıyla kentlerarası yolcu taşımacılığında TRÇ problemlerinin özellikleri belirlenmiş ve en son olarak üç alt modelden oluşan bir model sunulmuştur. İlk bölümde, doktora çalışmasının amacı ve herbir bölümde bu amaca yönelik olarak yapılan çalışmalar özetlenmiştir. İkinci bölüm, kentlerarası yolcu taşımacılığında TRÇ konusuna bir yaklaşım sağlanması amacıyla hazırlanmıştır Bu bölümde, ulaştırma sistemi ve planlaması ile TRÇ'nin kentlerarası yolcu taşımacılığındaki yeri ve önemi incelenmiştir. Üçüncü bölümde, önce TRÇ problemleri tanıtılmış, ardından problemlerin yapılarını ortaya koyan ve bu doktora çalışması için gerçekleştirilmiş bir analiz sunulmuştur. Bu analiz sonucunda TRÇ'nin zaman çizelgelemesinden soyutlanamayacağı anlaşılmış ve bu nedenle zaman çizelgelemesi tanıtılmıştır. Son olarak da, TRÇ için geliştirilen çeşitli modeller incelenmiş ve eleştirilmiştir. Dördüncü bölümde, kentlerarası yolcu taşımacılığı için geliştirilen ve TADAM, OLZAM ve SERÇİM alt modellerinden oluşan modelin yapısı, alt modellerin birbirleriyle olan ilişkileri ve bu modeller ile ilgili çözüm teknikleri önerilmiştir. Kısaca TADAM, yolcuların ideal kalkış zamanlarım araştıran, OLZAM, zaman çizelgelemesini gerçekleştiren ve SERÇİM, taşıt rotalaması ve çizelgelemesi ile ilgili modellerdir. En son bölüm ise, doktora çalışması ile elde edilen sonuçlan ve araştırmacılara bu ve benzeri çalışmaların geliştirilmesi amacıyla yapılan önerileri kapsamaktadır.