dc.description.abstract |
Ülkemiz genelinde yapılan yolcu ve yük taşımacılığının, ulaştırma alt sistemleri arasındaki dağılımında, büyük dengesizlikler mevcuttur. Dağılımın büyük oranlarda, karayolu taşımacılığına kayması, bu sistemin, çevre ve insan üzerine olan olumsuz etkilerinin de rahatsız edici boyutlara ulaşmasına neden olmuştur. Bu olumsuzlukların en Önemlisi ise, her geçen gün artan boyutlarda, toplumumuzu etkileyen trafik kazalarıdır. Olayın boyutlarının ne derecede büyük olduğunu görmek için, bu konuda hazırlanan istatistiklere bakmak yeterlidir. 1995 yılı kaza istatistiklerine göre, bir günde ortalama 766 trafik kazası olmakta, 17~20 kişi hayatım kaybetmekte ve 315 kişi yaralanmaktadır. Bu çalışmada, karayolu güvenliğinin artırılmasında en büyük paya sahip, mühendislik uygulamalarında, veri toplama, analiz, yapısal iyileştirme ve modelleme konularının nasıl ele alınması, ne şekilde yapılması gerektiği açıklanacak ve bu konuda yapılan uygulamalar sunulacaktır. Çalışmanın ilk bölümünde, bu güne kadar yapılmış olan kaza analizi çalışmaları ile ilgili kaynak araştırması sonucunda, bu çalışmalarda izlenen yöntemler belirlenmiş, bu yöntemler hakkında detaylı bilgiler verilmiştir..Daha sonraki bölümlerde ise, tezde uygulanan yöntem, ve yöntemin uygulamaya konulmasıyla elde edilen sonuçlar verilmiştir. Çalışmada uygulanan yöntem olan alan analizi yöntemi, tamamen istatistiksel verilere dayalı yöntemdir. Amacı ise, herhangi bir bölgede, daha önceden meydana gelmiş kazalara ait verilerden faydalanarak, oluşan kazaların nedenlerinin ortaya çıkarılması ve bu nedenleri ortadan kaldıracak iyileştirme türlerinin belirlenmesidir. Çalışmanın son bölümünde ise, alan analizi sonuçlarından yararlanarak, simülasyon modelleme teknikleri kullanılarak yapılan model kurma çalışmaları ve sonuçlan verilmiştir. |
|