dc.description.abstract |
Dizel yakıtları birçok alanda kullanılmakta ve ülke ekonomisinde önemli bir yer teskiletmektedir. Petrolün her geçen gün azalması, petrol krizleri ve çevre bilincinin artması ileyenilenebilir enerji kaynaklarına ilgi artmıstır.Biyodizel, dizel motorları için, bitkisel ve hayvansal yaglar gibi yenilenebilir kaynaklardanüretilebilen alternatif bir yakıttır.Ve ayrıca toksin olmayan, dogada kolay bozunabilir, çevrecibir yakıttır. Avrupa Birligi'nin 2003/30/EC direktifi ile 2005 sonunda piyasaya arz edilen fosilyakıtlara %2 oranında biyoyakıt eklenmesi zorunlulugu getirilmistir.Bu çalısmada, gelecekte fosil kaynaklı yakıtlara alternatif olarak kullanılması düsünülenbiyodizel, bir direk püskürtme sistemine sahip dizel motorunda farklı karısım oranlarında testedilmistir. %20 soya + %20 ayçiçek + %60 kanoladan elde edilmis biyodizel ile %30 kanola+ %70 soyadan elde edilmis biyodizelin test edilmesi suretiyle, test motorunun motormomenti, motor gücü, özgül yakıt tüketimi olarak sınıflandırılan performanskarakteristiklerine ulasılmıstır. Deney motorunun egzoz çıkıs borusundan gaz analiz cihazıpropları ile egzoz emisyon degerleri alınmıstır. Ayrıca silindir içi basınç degisiklikleriölçülmüstür. Deneylerden önce motor, referans dizel yakıt ile test edilmis ve elde edilenperformans ve egzoz karakteristikleri motorun alternatif yakıt deneylerinde referansolusturmustur. Her iki yakıt karısımı ile yapılan deneylerden elde edilen sonuçlar referanskarakteristiklerle karsılastırılmıs ve sonuçlar grafiklerle sunulmustur. |
|