Özet:
Enerji ihtiyacının ve çevresel sorunların artması buna karsın kaynakların hızla tükenmesinedeniyle ortaya çıkan alternatif enerji kaynakları arayısının en gerçekçi seçeneklerinden biribiyodizel teknolojisidir.Özellikle mevcut motor teknolojisinde köklü degisikliklere gerek duyulmadankullanılabilecek olması, üretim ve tasınım kolaylıgı, emisyon degerlerinin beklenenden çokuzak olmayısı biyodizelin her geçen gün daha fazla ragbet görmesine neden olmaktadır.Bu çalısmanın kuramsal kısmında biyodizelin teknik özellikleri, standartları, üretim biçimlerive kullanım alanları incelenmistir. Deneysel kısmında ise iki tip biyodizelin (kanola ve soyabitkilerinin yaglarından üretilen) performans, yakıt tüketimi ve egzoz emisyon degerleriaçısından petrodizelle karsılastırması yapılmıstır. Deney düzeneginin baslıca elemanı olanmotor tek silindirli bir Lombardini motorudur. Sırasıyla petrodizel, kanola dizeli ve soyadizeliyle yapılan deneylerde her yakıttan 10'ar adımda bir dizi veri alınmıstır. Bu motordanalınan devire baglı güç ve tork degerleri karsılastırıldıgında genel olarak bir düsüs olmaklabirlikte devir arttıkça düsüsün de arttıgı gözlenmistir.Yakıt tüketiminin aynı devirlerde daha fazla oldugu fakat egzoz sıcaklıgının daha az oldugutespit edilmistir.Çevresel etki bakımından ise CO, CO2, HC ve NOX'in oldukça düsük çıktıgı görülmüstür.Sonuç olarak dizel motorlarında biyodizelin %100 oranında kullanılması performans ve yakıtsarfiyatı açısından petrodizele kıyasla efektif degildir. Karısımlar halinde kullanılmasınındaha verimli olacagı düsünülmektedir. Fakat buna karsın kolay elde edilebilirligi ve emisyondegerlerinin düsüklügü nedeniyle, eger yasal düzenlemelerle satıs ücreti düsük tutulabilirse%100 oranında bile kullanılabilir.