Özet:
Bu çalışma Makine Mühendisliği Bölümü Enerji Makineleri Yüksek Lisans Programı Bitirme Tezi olarak yapılmıştır. Bu tez Boğaziçi köprüsünün taşıt kaynaklı kirleticilerinin modellenmesi üzerine yapılmış bir araştırma ve uygulama tezidir. Bu çalışmada ilk olarak taşıt kaynaklı zararlı emisyonların insan sağlığı ve çevre açısından önemi, etkileri ve oluşum nedenlerinden bahsedilmiştir. Sonraki kısımda taşıt sınıflarına göre Türkiye ve Avrupa'da emisyon yasa süreçlerinden bahsedilip bu yasalar doğrultusunda otto ve diesel motorlarında zararlı emisyonların azaltılmasında kullanılan yöntemler incelenmiştir. Uygulama kısmında ise Boğaziçi Köprüsü üzerinde belirli zaman ve periyotlarda yapılan kamera çekimlerinden elde edilen veriler ışığında kullanılan metodolojiler her bir taşıt sınıfı için ayrıntılı bir şekilde incelenmiş ve Copert 4 simülasyon programı kullanılarak Boğaziçi köprüsü üzerinden 7:00-19:00 saatleri arasında geçen her bir taşıt sınıfı için ortama atılan zararlı emisyonlar saatlik olarak hesaplanmıştır. Bunu takiben köprü üzerinden geçen taşıtların saatlik mevcut ortalama hızları her bir taşıt sınıfı için ayrı ayrı incelenerek ortalama hızın toplam atılan emisyonlar üzerine etkileri belirlenmiş ayrıca binek otomobillerin ortama attıkları emisyon miktarlarının sahip oldukları motor hacimlerine göre nasıl eğilim gösterdiği incelenmiş ve sonuçlar irdelenmiştir.