Özet:
Petrolün sonlu bir kaynak olması ve içten yanmalı motor teknolojisinin petrole bağımlı gelişmesi, petrolün etkin ve verimli kullanımını zorunlu kılmaktadır. Taşıt teknolojisindeki gelişmeler, birçok alanda olduğu gibi taşıt minimum yakıt tüketimini sağlayan vites çevrim oranlarının optimizasyonu üzerine de devam etmektedir.Bu çalışma içerisinde vites çevrim oranlarının taşıt yakıt ekonomisine etkileri tanımlanmaktadır. Ayrıca çalışmanın asıl amacı olarak, minimum yakıt tüketimini sağlayan vites oranlarının bulunması için MATLAB tabanlı bir program geliştirilmiş ve bu programın kullanımı anlatılmıştır. Çeşitli özelliklere sahip araçların, farklı standart seyir çevrimlerinde, bütün vites çevrim oranı olasılıkları MATLAB ortamında taranarak araçların tükettikleri yakıt miktarları araştırılmıştır.Bu çalışmanın birinci bölümünde, çalışmanın amacı açıklanmış ve kapsamı belirtilmiştir. İkinci bölümde ilk olarak yakıt ekonomisine etki eden faktörler açıklamıştır. Ardından motorlu taşıtlarda yakıt tüketiminin belirlenmesinde kullanılan yöntemler tanıtılmış ve son olarak bugüne kadar gerçekleştirilmiş çalışmalar ile ilgili bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümde kullanılan yöntemlerden, kısaca güç aktarma organlarından ve matlab optimizasyon yöntemlerinin oluşturulmasından bahsedilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde taşıta etki eden direnç kuvvetleri açıklanmıştır. Beşinci bölümde ise kısaca yakıt tüketimi ve performans ilişkisi üzerinde durulmuştur. Altıncı bölümde ise MATLAB programı anlatılmış, karşılaştırılan araçların özellikleri ve bu araçlara uygulanmış olan seyir çevimlerinin özellikleri verilmiş ve çalışma ortamının test edileceği çeşitli seyir çevrimi ve transmisyon durumlarını ifade edebilecek senaryoların oluşturulması açıklanmıştır. Ayrıca, yakıt tüketimi karşılaştırma yöntemi hakkında bilgi verildikten sonra örnek optimizasyonun sonuçları ayrıntılı olarak açıklanmış ve geliştirilen programın yeteneklerinden ve bu program ile yapılabileceklerden bahsedilmiştir. Son bölüm olan yedinci bölümde ise çalışmada elde edilen sonuçlar yorumlanmış, sonuçlar karşılaştırmalı olarak gösterilmiştir ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.