Özet:
Günümüzde otomotiv endüstrisinde hali hazırda birçok birleştirme yöntemi kullanılmaktadır. Bir otomobil fabrikasının kaynak atölyesinde gövdenin imali için kullanılan belli başlı kaynak yöntemleri, direnç nokta kaynağı, direnç dikiş kaynağı, MAG kaynağı, saplama kaynağıdır. Bu yöntemlerin içerisinde ise nicelik bakımından farklı kalınlıkta, farklı metallerin bağlantılarının hızlı bir şekilde ve en az deformasyonla gerçekleştirilmesini sağlayabilen nokta direnç kaynağı öne çıkmaktadır. Nokta direnç kaynak yöntemi ile ikiden fazla metal sacın, kimyasal bileşimi ve kalınlıkları farklı metallerin veya başka bir metalle kaplanmış sacların birleştirilerek otomobil gövde parçaları ve karoseri imalatı yapılmaktadır. Modern otomobil imalatında yaklaşık 700 adet preslenmiş ve kesilmiş parça ile 400 adet talaş kaldırılarak işlenmiş parça kullanılmaktadır. Bu parçalar çeşitli birleştirme tekniklerinin(cıvata, perçin, lehimleme, yapıştırma vb.) yanı sıra en çok(~5000 adet) nokta direnç kaynağı ile birbirine bağlanmaktadırlar. Bu örnek bize nokta direnç kaynağının, otomotiv endüstrisi için ne denli önemli ve etkin olduğunu açıkça göstermektedir. Bu çalışmada, otomotiv endüstrisinde üretim ve onarım amaçlı kullanılan nokta direnç kaynağı yönteminde basınç, akım, zaman, elektrot uç formu ve malzeme kalınlığı parametrelerinin etkileri, malzeme cinsi ve diğer faktörler sabit tutularak deneysel olarak incelenecektir.