Özet:
Bu tez çalışmasının amacı, ülkemizde gelişmekte olan raylı sistemlere alternatif olarak düşünebilecek olan lastik tekerlekli metro sistemlerinin metro sistemi ile karşılaştırılması yapılarak toplu taşıma sistemlerinde maliyet analizi açısından verimliliğinin araştırılmasıdır. Ülkemizde yaygın olarak kullanılmakta olan otobüs sistemlerinin işletme ve ilk yatırım maliyetleri düşük olsa da özellikle Büyükşehirlerde gerekli konfor ve hizmet düzeyini sağlayamaması, mevcut işletme koşullarında yetersiz kalması ve artan yolculuk taleplerine cevap verememesi, kent yöneticilerini kentiçi toplu taşıma projelerinde raylı sistemlere yöneltmektedir. Raylı sistemler ise çok yüksek yatırım maliyetleri, uzun süren yapım süreleri ve sınırlı erişim alanları gibi problemlerle kısa ve orta vadede sorunlara çözüm olamamaktadır. Bu noktada otobüs ve raylı sistemlerin olumlu yönlerini alıp olumsuz yönlerini gideren lastik tekerlekli metro sistemleri, özellikle kaynak sıkıntısı çeken ve gelişen ülkelerde raylı sistemlere karşı alternatif çözüm yolu olmuştur. Tez çalışmamda toplu taşıma sistemleri hakkında bilgiler verilmiş, ardından dünyada kullanılan lastik tekerlekli metro sistemleri tanıtılmış ve inşaat aşamasında olan Kadıköy-Kartal metro hattı örnek alınarak metro ve lastik tekerlekli metro sistemlerinin karşılıklı maliyet analizi yapılmıştır.