Özet:
Teorik ve pratik çalışmalarda ısı, kütle ve momentum aktarım proseslerinin birçok uygulama alanları vardır. Hem bilimsel araştırmalarda hem de endüstriyel proseslerdeki pratik uygulamalarda, ısı ve kütle aktarımını arttırma ve iyileştirme önemli bir ilgi alanı olmuş ve bir çok ısı ve kütle aktarımını iyilestirme tekniği gelistirilmiştir. Son yıllardaki eğilim, genel olarak proseslerde boyut küçültmeye, hızı ve performansı artırma amaçlı yenilikler içermektedir. Madde ve enerji tasarrufunun yanı sıra performansı arttırmaya yönelik olan bu yaklaşım, beraberinde daha yüksek ısı ve kütle akıları gerektirmektedir. Örneğin küçük boyutlu ve yüksek performanslı elektronik parçalardan büyük miktarlarda ısıyı belirli bir hızda uzaklastırmak gerekmektedir. Yüksek ısı akılarında çalısmak için de özel ve yüksek performanslı soğutma tekniklerine ihtiyaç vardır. Teknolojik gelismelerle birlikte daha yüksek performanslı küçük boyutta cihazların yapımı gittikçe önem kazanmıstır, bu da daha az yer kaplayan, değişken parametreler altında daha az tüketimle ihtiyacı karşılayan sistmelerin tasarımı önem kazanmıştır.Birinci bölümde ısı pompalarının sınıflandırılması, ısıtma sistemlerinin ve ekipmanlarının kategorizasyonları hakkında genel bilgiriler verilmiştir. İkinci bölümden itibaren havadan havaya ve suya kaynaklı ısı pompaları ile ilgili yapılmış çalışmaların makaleleri incelenerek tez ile ilgili kısımlar irdelenmiştir. Yapılan çalışmalar kompresör ve kısılma grubunun teknolojilerinin geliştini ve bu teknolojilerin değişken koşullara ve kısmi yüklere verdiği tepkilerin mevcut ekipmanlara ve modellemelere göre daha verimli ve yenilikçi sistemlerin tasarlanabileceği çıkarımlarında bulunulmuştur. İlgili patentler incelenerek mühendislik numunesinin tasarımına performans arttırımına yönelik olumlu katkı sağlamıştır.Üçüncü bölümden itibaren ısı pompasının bileşenlerinin matematiksel modellemesi, analizi ve öneriler hakkında çalışma yapılmıştır. Bu kısımda edinilen teorik yaklaşımlar ve modellemelere göre mühendislik numunesi imalatı yapılarak test edilecek sistem hazırlanmıştır.Dördüncü ve beşinci bölümlerde test sonuçları ve diğer yakıt sistemlerine göre karşılaştırmalar yapılarak tasarlanan sistemin fizibil olduğu sonucuna varılmıştır.