Özet:
Yürüttüğümüz bu tez çalışmasında Şahin Metal A.Ş'nin tasarımını yapmış olduğu tek silindirli dizel motor elemanlarının, kinematik bağıntılar kullanılarak yer değiştirme, hız ve ivme gibi fiziksel değişkenleri hesaplanmış ve buna göre hareketli sistemlerin dengelemesi yapılmıştır. Daha sonra motor dinamiği hakkında genel bazı bilgiler verilerek, ADAMS yazılımı aracılığıyla motorun mafsal noktalarındaki kuvvet bileşenleri elde edilmiştir. Bu kuvvet bileşenleri kullanılarak, öncelikle motor hareket grubu elemanları olan krank mili, biyel ve pistonun en yüksek kuvvet şartında, statik ve termal gerilme analizi, sonlu elemanlar yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Sonrasında ise yine ADAMS programından elde edilen veriler kullanılarak, motor bloğu ana yataklarının ve silindir gömleğinin, montaj şartları, termal yükler ve maksimum gaz kuvveti altında statik ve termal gerilme analizleri gerçekleştirilmiştir.