Özet:
Avrupa Birliği (AB) üye ülkeleri, ekonomik, sosyal ve kültürel gelişmeler yanında teknik alanlarda da bütünleşme çabaları Hava kirliliği metropoliten kentlerin en ciddi problemlerinden biridir. Hava kirliliği ve doğal kaynaklardaki azalmanın büyük tehdit haline geldiği günümüzde üretici firmalar her gün araçların yakıt tüketimlerini düşürmek adına araştırma ve geliştirme çalışmalarına tüm hızıyla devam etmektedir. İçten yanmalı motorlarda gün geçtikçe egzoz emisyon değerlerinde düşüş kaydedilmektedir. Bunun yanında kulanım karakteristiğinin de yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarına etkisi yadsınamayacak kadara fazladır. Özellikler ağır ticari araçlar gerek motor hacimlerinin büyüklüğü gerekse uzun çalışma saatleri sebebiyle yüksek yakıt sarfiyatı ve emisyon değerlerine sahiptir. Bu çalışmada ağır ticari araç filolarına ve firmalarına yakıt tüketimlerini azaltmak adına kullanıma uygun araç seçimi ve doğru araç kullanımı tavsiyelerini belirlemek amacıyla, belirli bir güzergahta çalışan 50 araçlık bir filonun yakıt tüketimleri araştırılmış ve güzergah ve araç özelliklerine göre araçların yakıt tüketimleri modellenmiştir. Model, araç üzerinden elektronik olarak kaydedilen gerçek tüm araç verileri ve yakıt tüketim verileri ile karşılaştırılıp doğrulaması yapılmıştır. Sonuç olarak filodaki araçlar için araç teknik özellikleri değiştirilerek simülasyon programında değiştirildi. Elde edilebilecek minimum yakıt tüketimleri hesaplandı ve gerçek tüketimlerle karşılaştırıldı. Ayrıca sürücüler için sürüş tavsiyeleri elde edildi.