dc.description.abstract |
Günmüzde okulöncesi eğitimin çocuğun gelişimine olan katkıları ve gerekliliği kabul edilmiştir. Okulöncesi eğitimin amacı çocuğun gelişme özelliklerine uygun bir eğitim sistemi ve bu eğitim sistemine uygun sağlıklı bir çevre ile çocupun gelişmesini sağlamaktır. Eğitimde, sistemle birlikte çevre şartlarının da önemi ve katkısı büyüktür. Bu nedenle mimarın görevi ihtiyaç duyulan uygun çevreyi yaratmaktır. Ço.cuklara hizmet amacı ile yaratılacak çevre, onların her yöndeki gelişmesine uygun olmalıdır. Bu tez kapsamında çocukların fizyolojik ve psikolojik özelliklerine uygun çevre şartları araştırılmış, eğitim yapılarındaki çevre şartları genel özellikleri ile incelenmiştir. Birinci bölümde, okulöncesi eğitim incelenerek bu eğitimin gerekliliği ve amaçları üzerinde durulmuş, okulöncesi eğitim kurumları olan kreşler, çocuk yuvaları ve anaokulları ele alınmıştır. İkinci bölümde, okulöncesi eğitime hizmet edecek çevrenin oluşturulamsına veri sağlamak amacı ile çocuk gelişimi, gelişme dönemleri ve gelişme alanları olan zihinsel, bedensel, psikolojik ve sosyal gelişmesi incelenmiştir. Üçüncü bölümde, okulöncesi eğitim kavramının ortaya çıkışı, dünyada ve Türkiye'deki gelişmesi incelenmiştir. Dördüncü bölümde, çeşitli ülkelerden okul öncesi eğitim yapı örnekleri ve Türkiye'de uygulanan bir tip proje örneği incelenmiştir. Beşinci bölümde, anaokulundaki aktiviteler, bununla ilgili olarak mekanlar ve mekanların genel özellikleri incelenmiştir.Altıncı bölümde, okulöncesi eğitim yapılarında mimari psikolojinin planlamaya ve çevre düzenlemeye etkisi araştırılarak sonuçlara varılmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, okul öncesi eğitim yapılarında, çocukların fiziksel özellikleri yanında ruhsal özelliklerine uygun çevre şartlarının yaratılması için veriler elde edilmesi amaçlanmıştır. |
|