Özet:
Bu tezde, kaliteli ve sağlıklı bir eğitim için, üretilen eğitim yapılarının kullanıcılarının gereksinmelerini yeterli düzeyde karşılaması ve sunduğu ortamların konfor sınırları içinde olması gereği kabullenilip, mevcut ve saptanmış okullarda kullanıcı sorunları ele alınmıştır. Çalışma, 8 bölümden oluşmaktadır. 1. Bölüm Birinci bölümde, tezin amacı, önemi, kapsamı, araştırmanın yöntemi yer almaktadır. 2. Bölüm Birinci bölümde belirtilen amaca uygun olarak, eğitim ve eğitim sistemi, Türkiye eğitim sisteminin geçmişi ve bugünü, diğer ülkelerle karşılaştırmalı olarak tanıtılmıştır. Ayrıca, Türk milli eğitim sisteminin örgütlenmesi ve sorunlarına da yer verilmiştir. 3. Bölüm Yönetim Bilimi'nin ışığında, eğitim alanında yönetim biliminin gelişmesi ve dünyadaki durumu ele alınmış, eğitim yöneticisinin yetiştirilmesinin gereği belirtilmiştir. 4. Bölüm Bu bölümde, eğitim yapılarının geçmişi ve bugünkü şartlarda durumu anlatılmıştır. Eğitim yapılarının, Anadolu'da tarihsel süreç içindeki gelişimine ve ayrıca dünyadaki mimari çizgisinin 19.yy' dan günümüze olan değişimine göz atılmıştır. Diğer taraftan programlama, planlama ve tasarım kriterleri, yer seçimi (makro-mikro ölçekte), yaya ve trafik bağlantıları, var olan çevreye yaklaşma, ana tasarım kararlan, ürün ve strüktür seçimi ve renk kavramıyla açıklanmıştır. Mekansal organizasyon ve donatım olanakları, tip proje uygulamalarının değerlendirilmesi ve özel okul-devlet okulu ayrımı da, yer almaktadır. 5. Bölüm Eğitim yapılarındaki kullanıcıların konfor koşullarını tanımlamak üzere, yapı fiziği öğelerinin etkinliği, görsel konfor, işitsel konfor ve ısısal konfor olarak ele alınmıştır. 6. Bölüm Ülkemizdeki eğitim yapılarının üretim süreci incelenmiş, bu süreçte yer alan kuruluşlar ve görevleri, sürecin aşamaları ve karşılaşılan sorunlar açıklanmıştır. 7. Bölüm Eğitim yapılarındaki kullanıcı sorunları, bu sorunların kaynaklandığı evreler ve bu sorunlardan, bakım sorunu ele alınmıştır. 8. Bölüm Sonuç bölümü olan bu bölümde, araştırmanın kapsamındaki İstek Eğitim ve Kültür Vakfı Okulları (Ö. Acıbadem Lisesi, Ö. Belde Lisesi ve Ö. Semiha Şakir Lisesi) ile Devlet Okullarında (Erenköy Kız Lisesi, Kadıköy Kız Lisesi ve Kadıköy Anadolu Lisesi) uygulanan anket çalışması ve yapılan görsel incelemeler değerlendirilmiş, eğitim yapılarının eksiklikleri, yanlışlıkları ortaya konmuştur.