Özet:
Sarayevo'daki mimari stilin en kuvvetli özelliğinden biri, Doğu ve Batı kültürlerinin aynı yerde bulunmasıdır. Burada yeni bir Batı kültürünün rasyonel mimarisi, Osmanlı "emosyon" mimarinin içinde olmuştur. Diğer taraftan Sarayevo bölgesinde yeni gereksinimler, malzeme ve yeni teknoloji ürünlerinin kullanıldığı görülmektedir. İstediğimiz bu rasyonel ve emosyonel arasındaki anlayışı ve sentez - uyumu sağlamaktır, Yeni ihtiyaçlara göre, yeni malzeme ve teknolojiyi takip ederek yerli " sözlüğü " ile anlatılan, geleneksel özellikleriyle yerli insan için - kolay anlaşılan mimari oluşturmalıdır. Bu yeni mimaride, yerli geleneksel mimarinin elemanların korunmalıdır. Çağdaş mimaride kullanabileceğimiz geleneksel mimari değerleri tanımamız şarttır. Aynı zamanda yeni yaşama tarzı, yeni gereksinimler de gözardı edilmemelidir. Sarayevo geleneğine baktığımızda, iki anıtsal yapı türü mevcut olduğu görülmektedir. Bir tarafta, taş anıtsal komplesin şehrin merkezinde var olduğu, diğer tarafta şehir tepelerinde ahşap, tuğla ve diğer geçici malzemeden yapılmış mahalle, konut mimarisi vardır.. Başlangıçta mimari oluşumu, şehir planlama ve mekan organizasyonunu etkileyen faktörler nelerdir. Şehri oluşturan - yaratan küp ve kubbe mimarisi özelliklerinin neler olduğunu, Şehir planlama kriterleri - manzaraya hakim olması ( levelation ), insan ölçeğinde mimari, yerli mimarinin doğa ile ilişki içinde olması gibi temel prensepleri öğrenmemize şarttır. Böylece, sadece mekanik ve şematik kopyalamadan ve ulusal stillerin kopyalanmasından kaçmamız mümkündür. Sadece bu yolla yaratıcı sonuçlara varılabilir. Çalışmamız üç fazdan oluşmaktadır: 1. Sarayevo geleneksel mimarisi, hangi kriterlere göre gelişti. Prensepleri nelerdir? 2. Değerli tarihi anıtları, daha doğrusu anıtsal kompleksleri korumaktır. 3. Koruduğumuzu, çağdaş hayatta yerini belirtmek. Osmanlı mimarisi, feodal düzenin iyi ve kötü özelliklerini yansıtırken, Avusturya mimarisi kapitalist sosyo ekonomik düzenin özelliklerini Yansıtmaktadır. Şimdiki mimari çağdaş yaşamın gereksinimlerini anlatmaktadır. Bugün yaşanmış tecrübelerin ve yeni ihtiyaçların sentezi bulmamız şarttır. Bu yeni, çağdaş mimari ve eski - yerli tecrübeleri içermelidir - sentezi olmalıdır. Batı ve Doğu etkisi Sarayevo bölgesinde kendi arasında, kompromis - uyum, sentez aramaktadır. İlk olarak, çağdaş mimarin kaynağının ne olduğu anlamamız şarttır. Yoksa bazı mimari şekillerin - yapıların hangi temellerde, prensiplerde ve hangi faktörlerin etkisinde oluştuklarını anlamamız mümkün değildir. Sarayevo mimari sorunlarının çözümlerinden biri de geleneksel kalıntıların, Doğu kültürünün gelenekleri ve Batı çağdaş teknik ürünlerin kullanımdadır.