Özet:
Ulaştırmanın, günümüz ekonomisindeki ve sosyal yaşam içerisindeki yeri önemlidir. Demiryolunun, bu alanda yaptığı hizmetler oldukça fazladır. Fakat mevcut yapı, modernizasyon ve koruma yatırımlarının, toplam kamu yatırımları içinde gerekli payı alamaması nedeniyle hızla gelişen dünya standartlarının gerisinde kalmıştır. İşletme organizasyonunun küçük birimi olan istasyonlar, hizmet ağının kilit noktalarıdır. Bundan dolayı sektörün ana yapısındaki aksaklıklar, istasyonların değerini kaybetmesine ve bütünlüğünün bozulmasına neden olmaktadır. "T.C.D.D., Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattı Tarihi Lojman Yapıları ve Koruma Önerileri" konulu çalışma beş bölümde ele alınmıştır. Birinci bölümde çalışmanın amacı, kapsamı ve izlenen yöntem açıklanmıştır. İkinci bölümde, demiryollarının doğuşu ve tarihçesine yer verilmiştir. Demiryolu gelişiminin dünyadaki ve ülkemizdeki durumu izlenmiştir. Bunlara paralel olarak, oluşturulan kuruluşlar da tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde araştırma alanı olan Sirkeci-Halkalı banliyö hattı, 18 istasyon bazında ele alınmıştır. İstasyonlar çevreleriyle birlikte incelenmiş ve bünyelerindeki yapılar da tespit edilmiştir. Katalog değerlendirmeleri sonucunda yapılan çalışmalar Kumkapı, Yenikapı, Yedikule, Bakırköy ve Yeşilköy İstasyonları üzerinde yoğunlaşmıştır. Dördüncü bölümde bu istasyonların bünyelerinde barındırdıkları tarihi lojman yapıları hakkında bilgi verilmiştir. Yapıların mimari özellikleri ile günümüzdeki durumları, katalog çalışmalarıyla incelenmiştir. Fotoğraf ve rölövelerle desteklenen çalışma sonucu, yapıların ortak ve farklı olan özellikleri belirlenmiştir. Beşinci bölümde yapılan genel değerlendirmeler sonucu birtakım öneriler sunulmuştur. Sonuç olarak lojman yapılarının tarihi, kültürel ve doğal değerlerinin korunması vurgulanmıştır. Bunun paralelinde uygun bir işlevle toplumun yararına sunulması öngörülmüştür. Bu doğrultuda lojmanların mimari ve fonksiyonel açıdan irdelenmesinin önemi belirtilmiştir.