Özet:
Kent sakinlerinin, yaşadıkları çevre hakkında bilgi sahibi olmaları gerekir. İnsanlar, çevresel bilgilerini arttmken, mekan ile ilgili yer, yön ve ölçek bilgilerini de geliştirirler. Büyük kentlerde ve apartmanlarda yaşayan insanlar, kendilerini belirli bina cephelerini, caddeleri, meydanları ve simgesel yapılan baz alarak yönlendirirler. Akılda kalıcı bir çevrenin oluşması için, kent imgesinin net şekilde anlaşılabilmesi ve vurgulanması gerekir. Çevresel imgeyi oluşturan belli öğeler, bilgisayar ortamında yapılan kentsel tasarımlarda da temel teşkil etmektedir. Gerek içinde yaşadığımız kentlerde, gerek elektronik ortamdaki yaratılmış çevrelerde, mekansal yönlenme ve yol bulma konularında benzer sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu incelemeler doğrultusunda kentsel imgenin fiziksel çevre ve bilgisayar ortamındaki oluşumu incelenmiş, vurgulanması için yöntemler araştırılmıştır. e Tezin giriş bölümünde bu araştırmanın amacı, kapsamı ve yöntemi le anlatılmıştır.. Giriş bölümünden sonraki ikinci bölümde, imge ve kentsel imge kavramlarının açıklamaları yapılmış ve akılda kalıcı çevreleri oluşturan öğeler anlatılmıştır. Kentsel imgeyle ilgli yapılmış olan çalışmalar incelenmiş ve bilişsel haritaların, imgenin oluşumundaki önemi incelenmiştir. Ayrıca çevresel imgeyi etkileyen faktörler sınıflandırılmış ve her kente kimliğini veren elemanlar ortaya koyulmuştur. 9 Kent imgesini oluşturan bileşenlerden röper noktalan, yol bulma ve mekansal yönlenme ile ilgili çalışmalara temel olarak alınmaktadır. Üçüncü bölümde görsel iletişimin giderek önem kazanmasıyla oluşan elektronik çevrelerde ve gerçek dünyada, röper kavramının nasıl kullanıldığı çeşitli örneklerle incelenmiştir. ® Dördüncü bölümde, çevresel imge konusunu ilk kez irdeleyen kent plancısı Kevin Lynch'in öne sürdüğü elemanların yapıcı bir tasarım aracı olarak yararlan, bilgisayar ortamında yapılan çalışmalarla ele alınmıştır. Bu bölümün sonunda Lynch'in yıllar önceki çalışmasına yöneltilen eleştirilerin, yapılan güncel çalışmalarla olan ilişkisi değerlendirilmiştir. » Beşinci bölümde multimedya alanındaki teknolojilerin hızlı gelişimiyle, ortaya çıkan sanal kentler araştalarak, internet üzerinden 3 boyutlu sunumlan incelenmiştir. Aynca Coğrafik Bilgi Sistemlerinin kentsel çalışmalardaki avantajlan açıklanmış ve internet üzerinden kullanımı anlatılmıştır.. Altıncı bölümde Beyoğlu bölgesinin kısa bir tarihçesi anlatılmış, yapılan simülasyon için İstiklal Caddesi' nin seçilmesinin nedenleri açıklanmış ve simülasyonun gerçekleştirilmesindeki yöntem ele alınmıştır. » Son bölümde tezin içeriğine ilişkin çeşitli sonuçlar ortaya koyulmuştur. Son yıllarda görsel iletişiminin yaygınlaşması çeşitli alanlarda simulasyonlann gelişmesine neden olmuştur. İnteraktif bilgisayar teknolojileriyle yaratılmış sanal dünyalann içinde simule ederek insanlann tepkileri ölçülmektedir. İnternet teknolojisindeki hızlı gelişmeler sonucu web üzerinden yayınlanan 3 boyutlu kentsel mekan sunumlan artmıştır. Bu çerçevede akılda kalıcı bir kent imgesi oluşturmak için bilgisayar simulasyonlanndan yararlanarak İstiklal Caddesi'nin önemli yapılan vurgulanmıştır. Bu çalışma sonucu ortaya çıkan simulasyona cd- rom formatmda ulaşılabilecek ve bölgesel bir kent kılavuzu niteliğinde yararlanılabilecektir.