Özet:
Altı bölümden oluşan bu araştırmanın amacı, İstanbul'daki beş yıldızlı yedi oteli baz alarak, otellerin personel mekanlarının tasarım kriterlerini ortaya çıkartmak ve otellerin bütün yönleriyle araştırılmış ve üzerine çok sayıda araştırma yapılmış olan müşteri mekanlarının dışında kalan personel mekanlarına, uzman kişilerin dikkatlerini çekmektir. Giriş bölümünde, araştırmanın kapsamı ve konunun önemi belirtilmiş, ikinci bölümde ise araştırmanın problem alam olan turizm ve türleri, konaklama tesislerinin ve otellerin sınıflandırılması, otellerin mekan analizi gibi temel bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde personel olgusu incelenip, otellerin personel organizasyonları ve tüm personelinin görevleri organizasyon şemaları ile desteklenerek irdelenmiştir. Dördüncü bölümde, otellerin personel mekanlarının tasarım ilkeleri ortaya çıkartılmıştır. Bu mekanlar, personel yemekhaneleri, personel soyunma odaları ve personel eğitim odalarıdır. Beşinci bölümde, İstanbul'da incelenen beş yıldızlı otellerin personel mekanlarının analizleri, fotoğraflarıyla birlikte sunulmuş ve değerlendirilmiştir. Bu otellerin servis mekanlarının bulunduğu katların planlan tezin sonuna eklenmiştir. Sonuç bölümünde, otellerin oluşumunda ve gelişim projelerinde, ağırlıklı olarak müşteri gereksinimleri ve mutluluğunun düşünüldüğü dönemden çıkılıp, personel sorunlarına eğilinmeye başlanan günümüzde, araştırmada sunulan kriterlerin birer tasarım girdisi olarak kabul edileceğine ve sunulan örneklerin, konuyla ilgili uzman kişilere önemli bir kütüphane oluşturacağına inanıldığı belirtilmiştir.