Özet:
Mimarlık, içinde bulunduğu çevreye ait bir söylemdir. Toplumun yapısına, bireyin ihtiyaçlarına, teknolojik gelişmelere ve ekonomik verilere bağlı olarak biçimlenir. Günümüz mimarlık söylemini anlama ve yorumlamada dönemin sanat, bilim ve felsefe alanındaki düşünceler bize ışık tutacaktır. Nietzsche'ye göre sanat, insanın yaratıcı gücünün yoğunlaştığı bir basan alanıdır, her türlü düşünce burada yeşerir. Bu bağlamda, mimari düşüncelerin ve biçimlenişlerin oluşumunda sanatın etkisi yadsınamaz. Bu doğrultuda yapılan çalışma 5 bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde çalışmanın amacı, kapsamı ve sınırlan belirlenmektedir. İkinci bölümde konu alanı tanıtılmakta, tarihsel süreçte estetik kuramlar ve 20.yy'daki felsefe-bilim-sanat-mimarlık alanındaki gelişmeler incelenerek, sanat mimarlık ilişkisi kurulmaktadır. Üçüncü bölümde, Endüstri Devrimiyle birlikte plastik sanatların soyut sanata yönelmesi ve soyut sanatın mimari biçimlenişe etkileri incelenmiştir. Dördüncü bölümde, teknolojik gelişmeler sayesinde hayat bulmuş sanal gerçeklik kavramının sanatsal bağlamı tartışılmıştır. Sanal mimarlık örnekleri incelenerek, 'sanal mimarlık nedir?' sorusuna cevap aranmıştır. Beşinci bölümde ise 20.yy'da mimarlık ve sanal mimarlık alanlarındaki gelişmeler plastik sanatlar bağlamında değerlendirilmiştir.