Özet:
Bilgisayar destekli tasarımın mimarlık eğitimine etkileri çeşitli üniversitelerde son yirmi yıldır yapılan araştırmalarla sorgulanmaktadır. Bu araştırmalardan alınan sonuçlar, bilgisayar destekli tasarım sistemlerinin, kullanıldığı projelerde son ürüne de yansıyan bir kalite artışı sağladığı yolundadır. Buna karşılık, ülkemizde bu alanda yürütülen çalışmaların yetersizliği bu konuda araştırma yapılma gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu tez çalışması ile amaçlanan, mimarlık lisans eğitim ve öğretiminde bilgisayar destekli tasarım sistemlerini kullanarak, öğrencinin çözüm arayışları geliştirmede ve tasarlamada daha üretken olabileceğini saptamaya çalışmaktır. Bu hedef çerçevesinde mimarlıkta kullanılabilen bilgisayar teknolojileri incelenmiş, takip eden süreçte dünyada mimarlık eğitiminde öncü üniversitelerin ders ölçeğinde konuya yaklaşımları araştırılmıştır. Türkiye'de bu anlamda lisans düzeyinde yürütülen çalışmalar da incelenerek deneysel bir alan çalışması modeli üretilmiştir. Çalışmanın bir diğer önemli yam, çalışma için belirli kriterler doğrultusunda seçilen CAD yazılımına göre mimari amaçlı bir eğitim yönteminin de geliştirilmiş olmasıdır. Deneysel çalışmanın sonucunda ortaya çıkan veriler doğrultusunda, bilgisayar destekli tasarım sistemlerinin, öğrencilerin ifade yetersizliklerinin ortadan kaldırılmasında ve tasarım becerilerinin geliştirilmesinde önemli katkıları olduğu saptanmıştır.