Özet:
İnternet ortamı farklı kullanıcı gruplarına araştırmadan eğlenceye kadar bir çok platformda olanaklar sunmaktadır. Bu açıdan baktığımızda kullanıcılarla web siteleri arasındaki etkileşim önem kazanmaktadır. Biz de bu tezde söz konusu etkileşimi mimari içerikli web siteleri açısından inceledik. Bu tezin amaçlan mimari içerikli web sitelerinde kullanıcı reaksiyonlarına göre tasarım kriterleri belirlenip belirlenemeyeceği, eğer bu durum mümkünse kriterlerin neler olabileceğinin saptanmasıdır. Ayrıca bunlara ek olarak, uygulanacak reaksiyon testinin nasıl bir test olması gerektiği, genel bir reaksiyon testinin yeterli olup olmayacağı, değilse nasıl bir yöntem uygulanabileceği konularının da aydınlanması hedeflenmiştir. Bu kapsamda, öncelikle uygulanan verimlilik test yöntemleri ve kullanılan test ortamları araştırılmıştır. Bu aşamada ayrıca tezin sonraki aşamalarında kullandığımız interaktif tasarım terimleri de açıklanmıştır. İkinci aşamada, verimlilik testini yapacağımız ortamın belirlenmesi ve bir test yöntemi geliştirilmesi üzerinde çalışılmıştır. Sonraki aşamada, web siteleri içerik olarak incelendikten sonra verimlilik testini yapacağımız kurumsal kimlik niteliği taşryan mimari içerikli web siteleri üzerinde araştırma yapılmıştır. Söz konusu web siteleri belirlenen kriterler çerçevesinde tespit edilmiştir. Dördüncü aşamada ise reaksiyonu alınacak kullanıcı gruplarının oluşturulmasına ve söz konusu kullanıcılara sorulacak soruların hazırlanmasına geçilmiştir. Beşinci aşamada ise yapılan reaksiyon testi sonuçlan çeşitli başlıklar altında incelenmiş ve yine aynı konu başlıklan çerçevesinde değerlendirmeleri yapılmıştır. Yukandaki değerlendirmeler çerçevesinde deneysel özellik taşıyan bu çalışmayla ilgili mimari içerikli web sitesi tasarımında uyutabilecek kriterler ortaya koyulmuştur. Son bölümde ise yapılan bu çalışma, teknolojik, verimlilik ve mimarlık açısından incelenerek bu alanda yapılabilecek sonraki çalışmalar için öneriler getirilmiştir.