Özet:
Bilgisayar teknolojilerinin gelişmesi sonucunda ortaya çıkan ve günlük hayatta, yaygın olarak kullanılmakta olan sanal gerçeklik kavramının, çeşitleri ve özellikleri irdelenerek, incelendiği bu tezde, sanal gerçeklik teknolojilerinin mimari tasarıma uygulanabilmesi için yürütülen araştırmaların sonucunda, dijital ortamda mimarlık mesleğinin geldiği noktanın belirlenmesine çalışılmıştır. Sanal gerçekliğin tarihçesi, sanal gerçekliğin bugün ulaştığı yere gelmesinde katkısı olan bilim adamlarının ortaya koyduğu kavramlar çerçevesinde irdelenmiş ve teknolojik gelişmeler kronolojik olarak incelenmiştir. Mimari ve onun temel öğesi olan mekan kavramı, hem geleneksel mimaride kullanılan fiziki mekan, hem de dijital mimaride kullanılan sanal mekan konseptleri tanımlanarak irdelenmiştir. Bilgisayar Destekli Tasarım ve sanal gerçeklik teknolojilerinin kullanımı ile mimarlık mesleğinde, tasarımdan modellemeye ve sunuma kadar, her aşamada gerçekleşen değişim incelenmiştir. Geleneksel mimari tasarımın, eskiz, taslak oluşturma, görselleştirme, gibi süreç ve kavramları dijital mimari ile karşılaştırılmıştır. Mimaride kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri, mimaride sunum amaçlı olarak kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri ve mimari tasarımda kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri olarak iki ana başlık altmda incelenmiştir. Sunum amaçlı olarak kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri açıklanırken, mimaride yaygın olarak kullanılan yürüme simulasyonlarından örnekler verilmiştir. Sanal Gerçeklik Destekli Tasarım sistemleri, kullanılan geometrik modelleme yöntemleri hakkında bilgi verilerek incelenmiştir. Mimaride, tasarım amaçlı olarak kullanılan sanal gerçeklik teknolojileri tanıtılırken mimari tasarım sürecinde etkili bir araç olarak kullanılan, sarmalamayan tasarım ortamı Etkileşimli Tezgah ve sanal gerçek mekanda, mimari tasarım yapmak ve değerlendirmek amacıyla geliştirilmiş ve mimarlık eğitiminde kullanılan Voksel Mekan Modelleri ve Kavramsal Tasarım Mekanı sistemleri örnek olarak incelenmiştir.