Özet:
Endüstri devrimi sonrasında, ticari yaşamın başlaması ile birlikte kurumlar, diğerlerinden farklılaşmak ve birinci tercih olabilmek için, kendilerini bir kimlik ile ifade etme yoluna gitmişlerdir. Çünkü kurumsal kimlik, bir kuruluşun kim olduğunun, ne yaptığının ve nerede yaptığının görsel ve davranışsal ifadesidir. Kurumsal kimlik çalışmalarına gereken önemin verilmesi, Türkiye'de yaklaşık son 10 yıllık süreçte hız kazanmıştır. Profesyonel anlamda deneyim, birikim ve kaynak sayısı az olmakla birlikte, bu yönde gereken bilinç ve talep oluşmaya başlamıştır. Çalışmada öncelikle kurumsal kimlik kavramı ortaya konmuş, yapılan, önemi, Türkiye ve Dünya' daki tarihsel gelişimi dört dönemde incelenmiştir. Kurum kimliği program yönetiminin amaçları ve yöntemleri irdelenmiş, zaman, maliyet ve risk yönetimi kavramları kurum kimliği yönetimi ile ilişkilendirilmiştir. Görsel kimlik, kurumu yansıtan logo, tüm reklam ve halkla ilişkiler malzemeleri, şirket araçları, tabelalar, showroomlar, ofis binaları gibi pek çok konuyu kapsamaktadır. Sembolizm ve göstergebilim kavramları incelenerek, kurum kimliği ile olan ilişkisi aktarılmaya çalışılmıştır. Bir kuruluşu en iyi şekilde ortaya koyan, tanıtan görsel kimliği ile bütünleşmiş mimari kimliğidir. Görsel kimliğin mimari kimliğe yansıttığı standartlar belirlenmiş ve bu standartlar doğrultusunda, iç mekan ve cephe bileşenleri ile mekan imajının nasıl yaratıldığı araştırılmış, dönemleri ve ifade tarzları ile ön plana çıkan mimari kimlik uygulamalarına yer verilmiştir. Son olarak Türkiye'de beyaz eşya sektöründe gerçekleştirdiği çağdaş, modern ve marka imajım en iyi şekilde yansıtan kimlik çalışması ile, BOSCH firmasının kurum kimliği programı incelenmiş, 1300 bayisini dahil ettiği dekorasyon çalışması kapsamında mekan kimliğinin ortaya konuş biçimi araştırılmıştır.