Özet:
İletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte, fiziksel mekanda gerçekleştirilen bankacılık, eğitim, alışveriş gibi birçok etkinliğin elektronik ortama aktarılması süreci yaşanmaktadır. Bu gelişmelerden etkilenen müze ve sergi mekanları da iletişim araçlarının yoğun olarak kullanıldığı enformasyon mekanları olma özelliği taşımaktadır. Müze kurumlan, iletişim teknolojilerinin yarattığı mekansal değişimleri öncelikle fiziksel mekanın tasarımı için kullanmışlardır. Internet'in yaygın olarak kullanılmaya başlanması ile birlikte elektronik ortamın olanaklarının farkına varmışlar ve elektronik müze ve sergi alanları oluşturmuşlardır. Giriş bölümünde, araştırmanın amacı, önemi, kapsamı ve yöntemi ile ilgili genel bilgi verilmiştir. Fiziksel 'yer' ve 'mekan' olguları ve elektronik 'yer' kavramının ortaya çıkışı araştırılmıştır. Fiziksel ve elektronik yerin etkileşim biçimleri grafik anlatımla sunulmuş ve örneklendirilmiştir. Müze ve sergi mekanlarına ait web siteleri ile ilgili tarama yapılmış ve bazı web sitelerinin benzer özellikler gösterdiği gözlenmiştir. Bu durum araştırmacıyı bir sınıflandırma yapmaya yönlendirmiştir. Elektronik müze ve sergi mekanlarının incelendiği üçüncü bölüm de ise, 18. yüzyıldan günümüze kadar gelişen müze tipolojisine kısaca yer verilmiştir. Elektronik müze kavramı, elektronik müzenin yapısal ve mekansal özellikleri araştırılmıştır. Fiziksel ortamda var olan müzelerin web siteleri incelenmiş ve elektronik ortamda tasarlanan müzenin fiziksel müzeyi tamamlayıcı özellikleri olduğu görülmüştür. Sanat eserlerinin sergilendiği, satışının yapıldığı, sanatçıların tanıtıldığı alternatif mekanlar olarak elektronik müzeler ele alınmıştır. İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler bilgisayar kullanımı da yaygımaştırmıştır. Bu durum yalnızca mekanı ve mekan algısını değil, müze ziyaretçisini de etkilemiştir. Müze ziyaretçisi / bilgisayar kullanıcısının görüşlerini öğrenmek amacıyla bir alan araştırması yapılmıştır. Alan araştırması, Internet üzerinden yürütülmüştür. Kullanıcılardan iki ayrı anket formu doldurması istenmiştir. Bunlardan biri müze ve müze kavramına yönelik genel sorulan içermekte, diğeri ise elektronik müzenin kişiselleştirme, veritabam oluşturma, interaktif eğitim gibi özelliklerini kullanan müze web sitelerine yönelik daha özel sorulan içermektedir. Alan araştırmasından elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Sonuç bölümünde ise yapılan araştırmadan elde edilen sonuçlar sunulmuştur.