Özet:
Turizm yapılanımı tasarımında kullanıcıların kültürel farklılığının önemi yadsınamaz. Bu bağlamda, gerçekleştirilen çalışmada, genelde mekanın algılanması, özelde ise lobi mekanının algılanmasına etki eden faktörler irdelenmiş, kültür kavramı ile ilişki kurulmuştur. Konuyla ilgili literatür ve internet taraması yapılmış, bir anket çalışması gerçekleştirilerek sonuçlan sunulmuştur. Birinci bölüm, giriş bölümüdür. ikinci bölümde, insan-çevre-davranış-kültür ilişkileri tartışılmıştır. İnsanın çevresiyle kurduğu ilişkide gerçekleşen psikolojik süreçler ele alınmıştır. Çevresel biliş ve algılama konularının, insanın çevresini nasıl algıladığını, kurguladığım ve tanıdığını irdelediği, sosyal bir canlı olan insanın, diğer kişilerle olan ilişkilerini davranış düzenleme mekanizmaları sayesinde organize ettiği vurgulanmıştır. Üçüncü bölümde, algılama ve mekanın algılanması incelenmiştir. İlk olarak, mekan kavramı, mekan bileşenleri ve kurulum şekilleri anlatıldıktan sonra algılamanın tanımı yapılmış, algılama süreci ve teorilerine değinilmiştir. Bu bölüm, mekana etki eden nesnel özellikler yanında, kişinin iç ve dış ortamdan aldığı etkileri vurgulamaktadır. Son olarak da, mekanın algılanmasında, duyusal boyutlar -görme, işitme, dokunma, vb.- ele alınmıştır. Dördüncü bölümde tartışılan lobi mekanının tasarım özellilerinin algılanmasında kullanıcı kültürünün etkisi, bu tezin gerçekleştirilme amaçlarının başında gelmektedir. Bu konuyla bağlantılı olarak, turizm çevreleri ve mekanları ile kullanıcı arasındaki etkileşimin psikolojik yönleri tartışılmıştır. Son bölümde, lobi mekanının algılanmasında kültürel yönle ilişkili olarak gerçekleştirilen anket çalışması sunulmaktadır. Anket çalışmasının sonuçlarına göre, mekanın algılanmasında kültürler arasında hem benzerlikler, hem de farklılıklar bulunmaktadır.