Özet:
Yaşadığımız tüm mekanlarda günlük fonksiyonlarımızın verimli bir şekilde devamı için gerekli ısısal konforu ve bunun sürekliliğini sağlamak zorundayız. Aksi takdirde mekan kullanıcılarının iş verimleri ve performansları düşeceği gibi, o mekanı kullanan kişilerin sağlıkları da bozulacaktır. Yapılarımızda, ısısal konforu minimum maliyetle sağlarken aynı zamanda fosil yakıt tüketimini en aza indirerek çevreye zarar vermemek biz mimarların tasarım aşamasında çözmemiz gereken önemli bir sorundur. Bu çalışmanın amacı, eğitim yapılarının tasar ölçütlerinin yıllık ısıtma enerji harcamalarının azaltılmasına yönelik olarak belirlenmesi, tasarlanan plan tiplerinin yönlendirmeye bağlı olarak enerji korunumlarının incelenmesi ve ülkemizde yıllık enerji harcamalarını hesaplayan geçerli yönetmeliğin ve hesap metodunun irdelenerek, eksik taraflarının ortaya konulmasıdır. Hesaplamalar, 14.06.2000 tarihinden itibaren ülkemizde inşa edilecek olan tüm binalarda zorunlu olarak uygulanan TS-825, Binalarda Isı Yalıtım Kuralları standardının önerdiği hesaplama yöntemine göre yapılarak karşılaştırılmaktadır. Çalışma 6 ana bölümden oluşmaktadır. 1. Bölüm' de, çalışmanın amacı ve kapsamı tanıtılmıştır. 2.Bölüm' de, yıllık enerji harcamalarının azaltılmasının zorunlu kılan nedenler ve enerji ekonomisinin gerekliliği belirtilmiş, yıllık enerji harcamalarının azaltılmasında etkili olan faktörler anlatılmıştır. 3. Bölüm' de, yıllık enerji harcamalarının belirlenmesinde kullanılan yönetmelik ve önerilen hesap yöntemi açıklanmıştır. 4. Bölüm' de, ilköğretim yapısı plan şemaları, dersliklerin boyut, biçim ve okul yapısı içindeki konumları incelenmiştir. 5. Bölüm' de, eğitim yapıları plan şemalarından yararlanılarak tasarlanmış ilköğretim yapılarının mimari özellikleri tanıtılmış, plan şemalarının yıllık ısıtma enerji ihtiyaçlarının yönlere bağlı değişimi incelenmiş, eğitim yapılarının tasar ölçütlerinin yıllık ısıtma enerjisi harcamalarının azaltılmasına yönelik olarak belirlenmesinde kullanılacak yaklaşım açıklanmıştır. 6.Bölüm' de, çalışmanın sonuçlarına ve bulgulara yer verilmiştir.