Abstract:
Günümüzde dünyanın en büyük hizmet endüstrisi haline gelen turizm, hem büyük bir pazar hem de ekonomik, sosyal, kültürel, çevresel ve politik etkileri sebebiyle önemli bir sektördür. tik sıralarda gelen turizm merkezlerinin bazı ortak noktaları bulunmaktadır, sahip oldukları doğal güzellikler, kültürel miraslar, yapısal varlıklar gibi. Günümüzde artık kentler turistlerin ilgisini çekebilmek için birbirleriyle yarışır hale gelmişlerdir. Bunun sonucunda kültürel, tarihsel ve doğal manzara gibi özelliklerine ek çekicilikler katmayı amaçlamaktadırlar. Mimariye duyulan ilgi bazı turistlerin seyahat tercihlerini etkilemektedir ve bu bağlamda karşımıza çıkan yapılar mimarlık ikonlarıdır. Mimarlık ikonu olan yapılarla donanmış olan şehirlere turistlerin ilgisi fazla olduğundan ülkeler ünlü mimarların tasarladığı çağdaş mimarlık ikonlarının çekiciliğinden faydalanma yoluna gitmektedirler. Dünya turizm istatistiklerine bakıldığında mimarlık ikonlarının kentlerin turizm çekiciliklerini artırmada önemli payı olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmada öncelikle turizm sektörüyle ilgili çeşitli kavramlar araştırılmış, turizm çekicilikleri konusuna yoğunlaşılmıştır. İkon kavramı üzerinde durulmuş, mimarlık ikonları araştırılmış, çağdaş ve süreç içerisinde ikonlaşan yapılara örnekler verilmiştir. Turizm destinasyonu olarak öne çıkan ülkelerin turizm gelişimleri incelenmiş, bu ülkelerdeki mimarlık ikonları ele alınmış, bulundukları kentlerin turizmine katkıları sayısal veriler ve ülkelerin turizm gelişimleri bağlamında incelenmiştir.