| dc.description.abstract |
Geçen yüzyıllar boyunca gerek mimari tasarım ve teknik özellikleri açısındangerekse özgünlük ve fonksiyonelliğin olduğu benzer birçok tasarım alanında ve bualandaki tekniklerde biçim, sadece üretildiğinde boyutluluğunu algıladığımız onundışında kâğıt üzerinde iki boyutlu kalmış bir nesnedir. Günümüze kadar geliştirilmişolan bir takım tasarım yaklaşımları irdelenirken, mimarlık ve benzeri tasarımalanlarında tasarlanan ürünün tasarlanma ve üretilme durumları gibi evrelerindebirçok açıdan değerlendirme ve algılama yapılmamaktadır. Oysaki tasarıma aitkurgusal bütünlükler ve tasarıma dair yaklaşımlar, algısal olarak süreçleri içerisindegörülen, gelişen ve değişen yaklaşımlardır. Tasarım çözümleri insanın pratikte çoğuzaman keşfedemediği geniş ölçekte olsa bile, tasarıma gerek algısal bütünlüktengerekse biçimsel dönüşümden yaklaşıldığı taktirde, tasarım ürünlerinin hassasiyeti vekurgusal alt yapısı sorgulanmaktadır ve böylece daha iyi ve etkinliği daha fazla ürünortaya koyma ihtiyacı doğmaktadır.Günümüze kadar tasarım eylemi, ürünün kendisi, sunumu ve üretimi ilişkilerininkurulmasıyla var olmuştur. Artık mimarlığın da dahil olduğu bütün tasarımürünlerinin yaratılmasının ve var olmasının, sadece fiziksel olarak, kâğıtdüzlemindeki gibi iki boyutlu bir ortamda algılanması veya düz bir çizginin duvarolarak dümdüz yükseltilmesi gibi bir gerçeklikle kısıtlı olduğu düşüncesigerekliliğini yitirmektedir. Tasarım teknikleri, yaratıcılığı, geometrikkompozisyonları dönüştürmeye ve yeni biçimsel görüş ile tasarım ürününügeliştirmeye yoğunlaşmıştır. Gerek geleneksel tasarım teknikleri gerekse bilgisayarteknolojilerinin gelişerek tasarım sürecine katılmasından sonra, tasarım eylemi yenidinamizmler kazanmış, yeni kavramlar, açılımlar ve tartışma başlıkları oluşmuştur.Bu gelişmeler mimariyi ve benzer tasarım alanlarını yeni bir platforma taşımaktadır.Böylelikle gerek gelecekteki tasarım şekilleri, malzeme gelişimleri ve gerekseteknolojik değişimler ve bu tasarım görüşü ile en basitten algıladığımız biçimden enkarmaşık biçim organizasyonlarına kadar hayal gücünün ve yaratıcılığın imkântanıdığı alanda çok rahat bir biçimde tasarımlar yapılabilecek ve ürünlerin yaratacağıetkinliklerin de deneyimleneceği ortamlar kurgulanmasına olanak sağlanacaktır.Özellikle de bilgisayar ortamındaki tasarımlarda kullanılan, bilgisayarprogramlarındaki tam karşılığı bulunamayan araç ve hareketlerin tasarıma kattığıgücün yanı sıra tam karşılığını bulamamamız nedeniyle de bir bilgi akışına olanaktanımaktadır.Bu açıklamalar doğrultusunda grafiksel form tasarlama kavramı tasarımsal birmetoda oturtulmaya çalışılmış, geçmişten günümüze kullanılan benzer metotlartarihsel süreç içerisinde irdelenmiş, bunların tasarım sürecindeki etkisi ve yeri ortayakonulmaya çalışılmıştır. Gerek geleneksel metotlar gerekse bilgisayar teknolojileriile gelen biçimler kavramları ile birlikte ele alınmıştır. |
|