Özet:
Sürdürülebilirlik insan ve doğaya saygılı ve akılcı yaklaşımlarla gelecek nesillerin de dünya üzerindeki yaşamlarını devam ettirebilmeleri için gerekli koşullar ve önlemler bütünüdür.Genel "sürdürülebilirlik" kavramı ve bu kavramın ilgili bilim alanlarındaki alt açılımlarını araştıran disiplinler arası çalışmalar çağımız ve gelecek için bir zorunluluk teşkil etmekte ve bilimsel alanda da büyük destek bulmaktadır. Sürdürülebilir mimarlık ta bu kapsamda tanımlanan, çevre sistemleri ile uyumlu, enerjinin ve kıt kaynaklarının bilinçli ve tutumlu kullanımını esas alan, teknik zeka ve disiplinler arası bir çalışma sisteminin bütünleşmesi ile gerçekleştirilen çağdaş mimarlık anlayışıdır.Sürdürülebilir mimarlığın temel eğitim binaları örneğinde irdelenmesini konu alan bu tez çalışmasında, sürdürülebilir mimarlığın özünde farklı iklimlere, sosyal ve ekolojik özelliklere sahip bölgelerde farklı tasarım yaklaşımlarının oluşturulmasının gerekliliğini savunan anlayışı dolayısıyla tip proje kavramından uzaklaşılmaktadır. Tez çalışmasında, sürdürülebilir temel eğitim binası tasarımına yönelik olarak arsa seçimi, mimari tasarım, enerjinin bilinçli ve tutumlu kullanımı, sürdürülebilir özelliklere sahip malzeme seçimi ve atık yönetimi, su korunumu şeklinde beş ana bileşen belirlenerek, "sürdürülebilir temel eğitim binası tasarım kılavuzu" ve bu bileşenlere ait kontrol listeleri oluşturulmaktadır.Çalışmanın birinci bölümünü oluşturan giriş bölümünde konunun amacı, kapsamı ve yöntemi üzerinde durulmaktadır. İkinci bölümde konu alanı tanıtılmakta, çeşitli ilişkili kavramlar tanımlanmakta ve tartışılmaktadır. Üçüncü bölümde, sürdürülebilir temel eğitim binalarının genel hedefleri tanımlanmakta ve irdelenmektedir. Dördüncü bölümde yarı nemli Marmara ikliminde inşa edilecek temel eğitim binalarının sürdürülebilir mimari tasarımına yönelik olarak arazi, tasarım, enerji ve kaynak, malzeme ve atık, su şeklinde belirlenen ana başlıklar altında tasarım kriterleri organize edilmekte, tasarım kılavuzu ve kontrol listeleri oluşturulmaktadır. Beşinci bölümde çalışmada elde edilen bulguların yer aldığı sonuçlar açıklanmaktadır.