Özet:
Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de mimarlık eğitimi, yöntemi ve içeriği ile sıkça tartışılan ve eleştirilen bir konu olması nedeniyle bu alanda yapılmış birçok inceleme ve araştırmalar mevcuttur. Yakın geçmişte diğer birçok sektörde olduğu gibi mimarlık alanında da yeni olanak ve yöntemlerin geliştirilmesine imkan sağlayan bilgisayar teknolojisi ise, mimarlığın eğitim süreci hakkında yapılagelen tartışmalarda da yepyeni bir cephe açmıştır. Bu çalışmada mimarlık ürününün doğası gereği, mimarlık tarihi boyunca üretim süreci içerisinde kaçınılmaz bir şekilde yer almak durumunda kalan, bazı ekoller tarafından bağımsız bir uzmanlık alanı olarak ele alınırken, bazıları tarafından mimarlığın kendisi olarak kabul edilen görsel temsil çalışmalarının, gelişen bilgisayar teknolojisinin sağladığı olanaklar çerçevesinde mimarlık üretim pratiği içerisindeki yeri incelenerek, eğitim süreci içerisinde mimari temsil kavramının yeterli ve gereken düzeyde ele alınıp alınmadığının incelenmesi hedeflenmiştir. Burada görsel temsil kavramı ile ifade edilen, bir mimari ürünün inşaası gerçekleştirilmeden söz konusu ürünün imgesini oluşturmak amacıyla kullanılan her türlü araç ve yöntemdir.Çalışmanın amacı ve kapsamı doğrultusunda öncelikle temsil kavramı ve mimarlıkla kurduğu ilişki tarihi gelişim süreci içerisinde ele alınmış, söz konusu ilişkiye yaklaşımın ülkemizdeki şeklini belirlemek amacıyla anket çalışmaları ve konusunda uzman kişilerle görüşmeler yapılmıştır. Yapılan anket çalışmaları ve görüşmelerden elde edilen veriler ışığında ülkemiz mimarlık eğitim sisteminde, mimari temsil konusuna olan yaklaşımın yeterliliği sorgulanmıştır. Eğitim sisteminde bu konudaki yeterliliğin sorgulanması amacıyla da, öğrencilerle bir anket çalışması ve öğretim üyeleri ile görüşmeler yapılmış, sektörde bu konuda yapılan çalışmalar karşılaştırılmış, mimari temsil alanında hizmet veren kişi ve kuruluşların çalışanlarının görüşleri değerlendirilmiştir.Mimarlık tek kişilik bir üretim etkinliği değildir. Dolayısıyla bu üretim organizasyonunda farklı uzmanlık alanlarına sahip kişilere ihtiyaç duyulacağı açıktır. Söz konusu uzmanlar içerisinde hiç kuşkusuz temsil alanında hizmet veren kişi ya da kişilerin de bulunması gerekir. Bu tez çalışmasının amacı, sadece söz konusu üretim organizasyonu içindeki gerekliliği nedeniyle bile büyük öneme sahip temsil çalışmalarının, üretim sürecindeki gerekliliğinin de ötesinde, bir mimari ürünün ortaya çıkışının ilk aşaması olan düşünce safhasından itibaren süreç içerisinde yer aldığına ve temsil çalışmalarına yönelik olarak kullanılan araç ve yöntemlerin, bir mimar için çok büyük önem arz eden bir özellik olan, görsel düşünebilme yeteneğine katkı sağladığına dikkat çekerek, eğitim süreci içerisinde mimari temsil çalışmalarına yönelik anlatımlara daha fazla ağırlık verilmesi gerektiğini vurgulamaktır.