Özet:
21. yüzyıla girdiğimiz şu günlerde tüm dünya ülkelerinde bir değişim süreci söz konusudur. Nüfusun artışı, ekonomik değişimler, teknolojinin gelişimi, sosyal hayatın farklılaşması, yer ve ulaşım koşullarının değişmesi, yaşam tarzı ve standartların değişmesi, dünya pazarında alışveriş olgusunun hızla büyümesine neden olmuştur. Değişen alışveriş olgusu ile insanların alışveriş alışkanlıkları ve talepleri farklılaşmış, sosyal hayattaki bu hızlı değişim klasik alışılagelmiş alışveriş mekanlarını da etkilemiş ve beraberinde bu mekanlarda değişiklik getirmiştir.Tüm bu gelişmelerle birlikte tüketim, tüketici özellikleri, alışveriş alışkanlıkları ve hatta mağazacılık ve perakendecilik sektörleri de değişime uğramıştır. Günümüzde pek çok mağazanın ve perakendecinin bir arada bulunduğu alışveriş merkezleri artık bu birlikteliği uyum içinde sürdürebilmek, müşterileri kendine çekmek, merkez içinde konforu sağlamak ve doğru işleyen sistemini korumak için yeni stratejiler üretmek zorunda kalmıştır. Alışveriş merkezlerinin işleyiş mantıkları ?akılcılaştırma ve büyüleme? kavramları aracılığıyla açıklanabilir. Akılcılaştırma ve büyüleme arasındaki ilişki, alışveriş merkezlerinin çok sayıdaki tüketiciyi kendine çekme ve tutma konusunda karşılaştığı güçlükleri aydınlatır. Akılcılaştırma, sistemin rasyonel işlemesini sağlarken soğuk, kuru, heyecandan uzak ortamlara yol açar. Büyüleme ise bu mekanları, çekici ve sihirli kılma işlevini yüklenir.Alışveriş merkezlerinin kent içindeki konumlanmaları ve kullanımlarının akılcılaşarak değişen anlam ve boyutu, bu mekanların tasarımında artık yalnızca mimar ve mühendislerin değil, emlak yatırım-pazarlama danışmanlığı gibi farklı uzmanlıklarında rol almasını gerekli kılmıştır.Bu çalışmada bir alışveriş merkezinin pazarlama danışmanlığı başlığı altında doğru kriterlerle hizmete girip, başarısını devam ettirebilmesi için, yer seçiminden, planlaması ve yönetimine kadar sürdürülen çalışmalar aşama aşama anlatılmış ve son olarak Kocaeli il merkezinde yapılan alan araştırmasıyla çalışma desteklenmiştir.