Özet:
Beş yıldızlı kent otellerinde lobi tasarımının önemini belirtmek ve otel tasarımcılarına lobi ve alt mekânlarının tasarımı için kılavuz hazırlamak amacıyla yapılan çalışmada, konuyla ilgili literatür ve internet taraması yapılmıştır. Ayrıca İstanbul'da bulunan beş yıldızlı dört büyük otelde anket çalışması yapılarak sonuçları değerlendirilmiştir.Birinci bölüm, çalışmanın amacı, kapsamı ve yönteminin anlatıldığı giriş bölümüdür.İkinci bölümde, otel kavramı incelenmiştir. Kent otelinin diğer otellerden farkı belirtilerek Dünya'daki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimleri anlatılmıştır. Türkiye'de bulunan kent otelleri ve sınıflandırmaları sunulmuştur.Üçüncü bölümde, otel tasarımı ve kullanıcı ilişkisi irdelenmiştir. Otel mekânları genel olarak tanıtılarak mekânlar arası ilişkilere değinilmiştir. Otellerde kullanıcı tanımları yapılarak kullanıcıları etkileyen faktörler incelenmiştir.Dördüncü bölümde, kent otelleri ölçeğine inilerek kent otellerinde lobi ve alt mekânları incelenmiş, tüm mekânlar ayrıntılı şekilde tanımlanmıştır. Lobinin kent otellerindeki önemi belirtilerek lobi tasarımında ortaya çıkan olumsuzluklar vurgulanmıştır.Beşinci bölümde, kent otellerinde lobi mekânı tasarlama ilkeleri incelenmiştir. Lobi mekânını oluşturan bileşen ve öğeler ile kamusal bir mekân olan lobinin önemli tasarım ilkelerinden olan güvenlilik ve mahremiyet irdelenmiş, görsel, işlevsel, işitsel ve termal konfor olarak gruplandırılan konfor koşulları ayrı başlıklar altında incelenmiştir. Bu incelemede literatürden yararlanılarak Türkiye ve Dünya'dan beş yıldızlı otel lobilerinin plan ve fotoğrafları yardımıyla tasarım ilkelerinin değişimi ile ortaya çıkan etkiler örneklenmiştir.Altıncı bölümde, İstanbul'da beş yıldızlı kent otellerinde lobi mekân örnekleri incelenerek anket çalışması yapılmış ve kullanıcı değerlendirmeleri oluşturulmuştur. Anket sonuçları istatistiksel değerlendirmeler yardımı ile analiz edilmiştir.Yedinci bölümde, yapılan tüm literatür, internet araştırmaları ve anket değerlendirmeleri sonucunda beş yıldızlı kent otellerinde kullanıcı değerlendirmelerini göz önüne alan lobi tasarım ilkeleri ortaya konmuştur.