Özet:
Mekâna ilişkin her eylem, öncelikle sosyopolitik bir eylemdir. Mimarlık düzlemi çoğu zaman ticari çıkarlara, teknik verilere, estetik kaygılara veya kültürel arkaplanlara saplanır ve sosyopolitik zemini görmezden gelir. Öncesi ve sonrasıyla birlikte Modern Mimarlık paradigmasına yoğunlaşan bu çalışma, geç modern ve postmodern evredeki mimarlık ortamını bu sosyopolitik düzlem üzerine saplayarak çözümlemenin peşine düşer.Modern tarihi boyunca mimarlık etkinliği, bir taraftan tahakküm güçlerinin en kullanışlı aparatlarından biri olagelmiş ve Halkı hizaya sokmak için toplum mühendisliği kullanımlarıyla sömürülmüş, öte taraftansa direniş düzeneklerinin yeni kaçış çizgileri üretmesine fırsat tanımış ve Çoklukların kendi kendilerini örgütleme yoluyla özgürlük ve heterarşi arzularını kolektif mekânlara enjekte etmelerine olanak sağlamıştır. Bu çalışma, bu çift sarmallı dekonstrüksiyon ve rekonstrüksiyon kurgusunun sorunlarını, ideolojilerini ve potansiyellerini analiz edip, elde ettiği bulguların eğilip bükülmesi yoluyla, günümüz mimarlık ortamı için üretilebilecek yeni kaçış çizgilerinin peşine düşer.Mimarlık düzleminde, İktidar ve Hiyerarşi'nin pastoral, kolonyal, paternal ve benzeri düşey kurguları ile ötekileştirme mekanizmaları incelenerek ?biz? kavramının terkedildiği bir Öteki Oluş önerilir,Güvenlik ve Hijyen'in disipliner ve denetimci düzenekleri incelenerek özne ve beden yerine sözün değiştirildiği bir Zombifikasyon önerilir,Fonksiyon ve Tevhit'in Gesamtkunstwerk ve Gesamtmarktwerk kurguları incelenerek mimar, kullanıcı ve mekânın eş-prodüktörlüğündeki bir Düşünen İmalat önerilir,Ekoloji ve Koruma'nın nostaljik, pazarlamacı ve realist kurguları incelenerek endüstriyel kentselliği ekolojiye, hayatiyetiyse korumaya eklemlemeyi deneyen Yapay Ekoloji ve Mukavim Koruma mefhumları önerilir,Küreselleşme ve Gecekondulaşma'nın anonim ve sefil altyapılarına karşı çaprazlayıcı ve öz-örgütleyici düzenekleri incelenerek bu potansiyelleri kullanacak olan Asimetrik Çokluğun ittifakıyla inşa edilen Asimetrikleşme çizgileri önerilir,Dijital ve Virtüel'in sanal ve sayısal kurgularındaki pürüzlü ve pürüzsüz mekânlar incelenerek müştereğin hack-lenmesi yoluyla virtüelin gerçekliğinin Aktüele takdimi önerilir.