Özet:
Bir şirketin ürün ve hizmetlerini belirlemek, tanıtmak ve rakiplerinden farklılaştırmak gibi fonksiyonlar üstlenen isim, logo, amblem yada tüm bunların birleşimi olarak tanımlayabileceğimiz marka tüketicilerin satın alma karar sürecini etkileyen en önemli unsurlardan biridir. Marka, şirketin ürünleri için bir platform sağladığı gibi, rekabetçi saldırılara karşı marka gücü ve dayanıklılığı anlamına da gelmektedir.Günümüzde kurum markası, tüm şirketler için olduğu gibi inşaat sektöründe yer alan şirketler için de ürünleri ve hizmetleri markayla birbirine bağlayan yapısı ile hedeflere ulaşmak adına önemlidir. İnşaat şirketlerinin kurum kültürleri, pazarlama ve iletişime bakış açıları, ortaya koydukları ürün ya da hizmetlerin nitelikleri, gerekli kalite standartlarını sağlamaları, kurum dışı profesyonel hizmetleri, teknolojiyi takip etmeleri, araştırma ve geliştirme çalışmaları kuruma ait marka değeri adına önem teşkil etmektedir.Ülkemizde inşaat sektöründe yüklenici olarak faaliyet gösteren ve şirketlerini marka olarak tanımlayan şirketlerin marka değeri taşımak için gerekli olan şirket yapısı, marka konumlandırma, ürün, teknoloji ve yeniliklerin takibi, pazarlama&satış ve marka iletişimine ilişkin kriterleri yerine getirmedikleri görülmektedir. Bu çalışmada, Türkiye'de inşaat sektöründe yer alan yüklenici şirketlerin marka değeri taşımak adına yerine getirmeleri beklenen gereklilikleri ne derece uyguladıklarını gözlemlemek ve marka çalışmalarının ne kadar önem ifade ettiğini anlamak amaçlanmıştır.Bu çalışmada öncelikle ilk bölümde marka olgusunun tarihsel gelişimi, işlevleri, marka değeri bileşenleri ve markanın faydaları ele alınmıştır. İkinci bölümde şirketlerin marka değeri taşıyabilmeleri için gerekli görülen şirket yapısı, marka konumlandırma, ürün, teknoloji ve yeniliklerin takibi, pazarlama&satış ve marka iletişimi kriterleri alt başlıkları ile birlikte ortaya koyulmuş ve marka değeri adına taşıdıkları önem açıklanmıştır. Üçüncü bölümde marka değeri taşıyabilmek için sıralanan bu kriterler günümüzde Türk inşaat sektörü ele alınarak değerlendirilmiştir. Son araştırma bölümü olan dördüncü bölümde ise ülkemizde faaliyet gösteren yüklenici şirketlere belirlenen bu kriterler ışığında markalaşma çalışmalarını sorgulamak adına anket soruları yöneltilmiştir.Türkiye'de faaliyet gösteren yüklenici şirketlere yöneltilen anket çalışmasında elde edilen veriler ışığında şirketlerin marka değeri taşımak adına yaptıkları çalışmalar ve marka çalışmalarına ne derece önem verdikleri ortaya koyulmuştur. Yüklenici şirketler ile gerçekleştirilen anketler sonucunda görülmüştür ki, ülkemizde faaliyet gösteren şirketler markalaşma sürecinde olumlu aşamalar kaydetmelerinin yanı sıra yerine getirmeleri gereken birçok çalışma mevcuttur. Bunun sonucunda ülkemizde yüklenici şirketlerin marka çalışmalarında eksik oldukları noktalar ve geliştirmeleri gereken başlıklar üzerinde durulmuştur.