Abstract:
Tezin amacı, İstanbul Bilim Merkezi'nin çağdaş müzecilik anlayışına uygun özelliklerde eğitim programları oluşturmasına ve özellikle Meraklının Evi ve bunun dışında yer alacak Keşif Bahçesi'nde üç-altı yaş grubuna yönelik hazırlanacak eğitim programlarının nitelik ve içeriklerinin belirlenmesine yardımcı olmak ve bu konuda somut öneriler getirmektir. Tez çalışmaları Bilim Merkezi Vakfı ile işbirliği içinde yürütülmüştür ve ortaya çıkan sonuçların Vakfın çalışmalarına ışık tutması hedeflenmiştir. Tezin amaçları doğrultusunda öncelikle bilim merkezi kavramı ve diğer bilim merkezlerinin eğitim etkinlikleri birçok farklı kaynaktan araştırılmıştır. Ayrıca, eğitim programlarının çağdaş müzecilik anlayışı çerçevesinde oluşturulmasına yardımcı olması açısından, doğrudan müze eğitimi ile ilgili olan veya müze eğitimine uyarlanabilecek fikirler içeren, eğitimle ilgili kaynaklar da gözden geçirilmiştir. Bunun dışında üç-altı yaş grubuna yönelik etkinliklerin planlanmasında temel oluşturabilecek, bu yaş grubunun bedensel, sosyal, duygusal, zihinsel ve dil gelişim ve becerileri hakkında bilgiler içeren psikoloji kitapları ve okul öncesi eğitimine rehber olmak üzere yazılmış eserler incelenmiştir. Ayrıca küçük çocukları daha yakından tanımak ve eğitimleri ile ilgili bilgi almak için eğitimcilerle görüşmeler yapılmıştır. Sonuçta ortaya çıkan tez Giriş, Çocuk ve Eğitim, Bilim Merkezi Kavramı, İstanbul Bilim Merkezi, İstanbul Bilim Merkezi'nde Üç-Altı Yaş Grubundaki Çocuklara Yönelik Planlanan Eğitsel Etkinlikler ve Sonuç bölümünden oluşmaktadır. Tezin asıl amacı olan üç-altı yaş grubuna yönelik eğitsel etkinlikleri geliştirmekle ilgili bölümde bu etkinliklerin niteliğini tanımlayan, felsefesini açıklayan bir bölüm ve Merkez'in üç-altı yaş grubuna ayrılmış olan Keşif Bahçesi'nde Doğamız ve Müzik ve zeplin şeklindeki bir bina olan Meraklının Evi'nde ise Dünyamız, Vücudumuz, Bilimin Sihiri, Marketimiz, Ulaşımımız, Haberleşmemiz, Meslekler, Bilgisayar, İnşaat, Hikayeler/Bilmeceler, El-İşi ve Tiyatro/Kukla başlıklı programların sunulması önerilmiştir. Programların uygulanmasında deney, gözlem, anlatı, gösteri, tartışma, sohbet, soru-cevap, el-işi faaliyeti, eğitici drama, oyun, kavram haritası çıkarma gibi yöntemler kullanılacaktır.