Abstract:
Bu çalışma “Balkan ve Karadeniz Ülkelerinde Güncel Tarih Ders
Kitaplarında Osmanlı / Türk İmajı” başlıklı (110K571 nolu) ve Prof. Dr.
Mehmet Hacısalihoğlu tarafından yürütülen TÜBİTAK 1001 projesi
çerçevesinde hazırlanmıştır. Proje Bulgaristan, Yunanistan, Güney
Kıbrıs, Makedonya, Sırbistan, Karadağ, Kosova, Bosna-Hersek,
Hırvatistan, Arnavutluk, Ermenistan, Azerbaycan ve Rusya gibi Balkan
ve Karadeniz ülkelerinin ilk/ortaöğretim kurumlarında okutulan tarih
ders kitaplarında Osmanlı/Türk İmajının karşılaştırmalı olarak
incelenmesini amaçlamaktadır.
20. yüzyılda sosyal bilimler alanında disiplinlerarası
yaklaşımların öne çıktığı görülmektedir. Karşılaştırmalı edebiyatla
yaşam bulan ve giderek bağımsız bir bilim dalı olma yolunda ilerleyen
imgebilim ulusal tarih yazımında biz/öz ve yabancı/öteki inşasına
karşılaştırmalı bir bakış açısı kazandırmıştır. Bu bağlamda bu
çalışmanın da kuramsal altyapısını oluşturan imgebilim insanların
kendilerini ve karşılarındakileri nasıl betimlediklerini anlamak için yol
gösterici niteliktedir.
Tarih ders kitapları, okul çağındaki kuşakların siyasal
iktidarların istekleri doğrultusunda toplumsallaşması için
kullanageldiği en önemli araçlardan birisidir. Araştırmada kullanılan
tarih ders kitaplarının içerikleri de bu önermeyi doğrulamaktadır.
Araştırmada, 2010 – 2011 eğitim öğretim yılında, ilgili ülkelerin
ilk-orta-lise düzeyinde zorunlu olarak okutulan tarih ders kitaplarında
Osmanlı/Türk imgeleri incelenmektedir. Çalışmanın amacı, ilgili
ülkelerde okutulan tarih ders kitaplarında biz/öz ve yabancı/öteki
imgelerinin nasıl aktarıldıklarını tespit etmek ve karşılaştırmalı
analizini yapmaktır. Böylece devletlerin karşılıklı ilişkilerinde süregelen
uyuşmazlıkların barışçıl yöntemlerle çözümlenebilmesine katkı
sağlamaktır. Buna bağlı olarak çalışmanın temel malzemesini ilgili
devletlerin kontrolü dâhilinde hazırlanan ve ülke genelindeki okullarda
okutulmak üzere satılan/ücretsiz olarak dağıtılan tarih ders kitapları
teşkil etmektedir. Çalışma ilgili ülkelerin kendilerini ve
Osmanlı’yı/Türkiye’yi nasıl gördüklerini/konumlandırdıklarını
belirlemeye yöneliktir. Dolayısıyla çalışmaya konu olan ülkelerin
kesişen geçmişlerinde/tarihlerinde yer alan savaşlar/sosyal olaylar
araştırmanın temelini oluşturmaktadır.
İncelenen içeriklerde Osmanlı/Türk imajına genel olarak olumsuz
bir anlam yüklendiği görülmektedir. Çalışma, tarih ders kitaplarının,
öğrencilerin Osmanlı dönemine bir ortak geçmiş bilinci ile bakmasını
sağlayacak bir biçimde tasarlanması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Türkiye ve Osmanlı imgesinin tarih ders kitaplarında incelenen ülkenin
güncel politik duruma göre yorumlandığını göstermektedir.
Tarihin ders kitaplarına aktarımında yer verilen imgelerin
çözümlenmesinde metin ve söylem analizi tekniklerinden faydalanılmış;
anlatımları açıklayan ya da destekleyen görsel malzemeler de
değerlendirme kapsamında tutulmuştur. Yapılan anketlerle de ders
kitaplarında tespit edilen imgelerin yaygın etkisi ölçülmeye çalışılmıştır.