dc.description.abstract |
Bu tezin konusu Ortaöğretim 11. sınıflarda okutulmak üzere Milli Eğitim Bakanlığınca
hazırlanmış olan Grafik Tasarım ders kitabının tasarımsal açıdan incelenmesine
dayanmaktadır. Bireylerin yaratıcılık olgusunun gelişerek kendini toplum karşısında ifade etmesinde sanat eğitimin önemli bir katkısı bulunmaktadır. Sanat eğitimi, 20. yüzyıldan bu yana
güzel sanatların tüm alanlarını içine alan okul içi ve okul dışı yaratıcı eğitimi tanımlar.
Örgün ve yaygın eğitimde sanat programı kapsamına eklenerek daha sağlıklı bir
toplumsal yapıya ulaşmak hedeflenmektedir. Sanat eğitiminde bu alanda yetenekli
birey eğitimiyle birlikte herkesin genel eğitim sürecine dahil edilmesi
amaçlanmaktadır. Eğitim sisteminin bireye kattığı bedensel, bilişsel, görsel, duyuşsal
ve kinestetik özelliklerle birey eğitiminin gelişimi öngörülerek sanat alanında farklı
yöntemler uygulanmaktadır.
Bu bağlamda Türkiye’de sanat eğitimi ağırlıklı eğitim veren Anadolu Güzel Sanatlar
Liseleri’nin ilki 1989 yılında İstanbul’da açılmış ve Türkiye geneline hızla yayılmıştır.
Liseler, Türk sanat ve kültürüne katkıda bulunulması amacıyla öğrencilerin ilgi, istek
ve yetenekleri doğrultusunda temel bilgi ve becerileri kazanmalarını hedefleyen
programlar olarak düşünülmüştür. AGSL Plastik Sanatlar, Plastik ve Fonetik Sanatlar
ve Fonetik Sanatlar alanlarında öğrenci yetiştirmektedirler.
Kitap tüketiminin artışıyla birlikte kitap tasarımları ihtiyacı ortaya çıkarak grafik
tasarımın bu konudaki önemi hissedilmeye başlandı. Grafik tasarım, birçok sahayı
içine alan yaratıcı bir görsel sanat disiplinidir. Bu çalışmada AGSL grafik tasarım ders
kitaplarının yeniden tasarımı gerçekleştirilmiştir. Tasarımda kullanılan tipografi,
görsel hiyerarşi, renkler hitap edilen lise eğitim seviyesine uygun seçilerek,
karmaşadan uzak daha sade, anlaşılır bir kitap tasarım oluşturmak amaçlanmıştır. |
en_US |