dc.description.abstract |
Günümüzün hızla gelişen ve değişen iş dünyasında, iş yapma biçimlerine uygun
olarak startup olarak adlandırılan yeni girişimler ortaya çıkmıştır. Dünyada 2008
yılındaki ekonomik krizden sonra sayıları ve etkinlikleri hızla artan startuplar, en
büyük şirketleri geride bırakarak dünyanın en değerli firmaları haline gelmeye
başlamıştır. Örneğin, 2017 yılında 34 startup 1 milyon dolar değerini aşarak tek
boynuzlu girişim (unicorn) statüsüne erişmiştir. Startup kelimesinin birçok tanımı
olsa da en çok kabul gören tanımına göre bu kavram, hızlı büyüme üzerine kurulmuş
firmaları ifade etmektedir. Bu bağlamda bu yeni ekosistemin üyelerinin örgüt
yapıları ve yetenek yönetimi, kurumsal şirketlerden çok daha farklı
değerlendirilmektedir. Liderler ise startup adı verilen firmaların en önemli varlıkları
olarak görülmektedir. Çünkü yenilik ve değişimin öncüsü olmak bu girişimlerin
vazgeçilmezidir. Rekabet avantajı kazanmak isteyen organizasyonlarda liderlerin en
temel görevlerinden biri, yaratıcı çalışanları istihdam etmesi kadar, onların
yaratıcılıklarının ortaya çıkarılması olarak görülebilir. Liderlik, çalışan yaratıcılığı ve
beş büyük kişilik özelliği ile ilgili yapılmış araştırmalar startup ve kurumsal
organizasyon ayrımını yapmadan gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, farklı
organizasyonlardaki (startup ve kurumsal organizasyonlar) dönüşümcü liderlik algısı,
bireysel yaratıcılık ve içe dönüklük ilişkisi ortaya konulmuştur. Anket yoluyla elde
edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda
dönüşümcü liderlik ve yaratıcılık ilişkisinde içe dönüklük/ dışa dönüklük kişilik
özelliğinin düzenleyici rol oynadığı tespit edilmiştir. Ayrıca startuplarda iş görenlerin
bireysel yaratıcılık düzeylerinin kurumsal şirketlere göre yüksek olduğu
gözlemlenmiştir. |
en_US |