dc.contributor.author |
Mavuş, Ayşenur
|
|
dc.date.accessioned |
2021-12-08T11:56:47Z |
|
dc.date.available |
2021-12-08T11:56:47Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12026 |
|
dc.description |
Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 |
en_US |
dc.description.abstract |
Teknolojik öğrenme süreçleri üzerine yapılan çalışmalar zamanla artmasına rağmen
çevresel çalkantı perspektifinden incelenen çalışmalar hemen hemen yok denecek
kadar azdır. Çevresel çalkantının piyasa koşulları üzerinde oluşturmuş olduğu zararlı
etkiler firmalar açısından endişe uyandırıcı bir durum oluşturmakla birlikte firmaları
yenilik yapmaya zorlamaktadır. Çevresel çalkantı firmalar için belirsizlik,
karmaşıklık, değişim ve öngörememe gibi durumlar oluşturmaktadır. Çevresel
çalkantının piyasa üzerine gerçekleşen etkilerinden biri müşterilerde tercih
değişikliği şeklinde gözlemlenirken diğeri ise teknolojideki ilerleme hızı ile birlikte
oluşturduğu teknolojideki değişimi ifade etmektedir. Tüm bu oluşan olumsuz
etkilerden teknolojik öğrenme süreçleri ile başa çıkılabileceği öngörülmektedir.
Böylelikle tehdit olarak algılanan olumsuzluklar fırsata dönüşecek ve firma
performansına katkı sağlayacaktır. Çalışmanın amacı; çevresel çalkantı, teknolojik
öğrenme ve firma performansı arasındaki ilişkiyi ampirik olarak araştırmaktadır. Bu
kapsamda 1880’den günümüze kurulmuş olan çeşitli endüstri kolları arasında faaliyet
gösteren örgütlerden 246 alt-orta-üst düzey yönetici üzerinden elde edilen veriler
doğrultusunda bir araştırma yapılmıştır. Yapılan araştırmada önerilen modeldeki
değişkenler arası ilişkiler incelenmiştir.
Bu bağlamda; araştırılan ilişkiler eşliğinde ortaya çıkan sonuç 1) teknolojik
çalkantının teknolojik öğrenmeyi teşvik edici rol üstlendiği tespit edilmiş olup
teknolojik çalkantı ile teknolojik öğrenme arasında ve 2) teknolojik öğrenme ile
firma performansı arasında pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmanın
en ilgi çekici yanı ise; teknolojik öğrenmenin teknolojik çalkantı ve firma
performansı arasındaki ilişkide aracı rol oynamasının ortaya çıkması olmuştur. |
en_US |
dc.language.iso |
tr |
en_US |
dc.subject |
Pazar çalkantısı |
en_US |
dc.subject |
Teknolojik çalkantı |
en_US |
dc.subject |
Öğrenme |
en_US |
dc.subject |
Teknolojik öğrenme |
en_US |
dc.subject |
Firma performansı |
en_US |
dc.title |
Çevresel çalkantı, teknolojik öğrenme ve firma performansı ilişkisi |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |