dc.contributor.author |
Uçar, Rukiye
|
|
dc.date.accessioned |
2021-12-16T13:12:57Z |
|
dc.date.available |
2021-12-16T13:12:57Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12133 |
|
dc.description |
Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 |
en_US |
dc.description.abstract |
The Syrian Civil War has been going on since 2011, and the violent conflicts do not seem to be resolved soon. There has been utter chaos prevailing in the region since the onset of the war, displacing millions of Syrians out of their war-wrecked countries to safer locations. Turkey, as a neighboring country, has received the highest number of Syrian refugees with its open door policy, and therefore it would not be wrong to state that, after Syria, it is the country most affected by the war. As of 2019, the number of registered Syrian refugees in Turkey has reached 3.630.767 (UNHCR, 2019).
This study aims to analyze the impact of forced migration on the education and adaptation of Syrian university students, who comprise a significant portion of Syrians seeking refuge in Turkey. Considering the existing literature, it would be safe to say that it mainly focuses on voluntary migrations for educational purposes and the adaptation problems experienced by these voluntary migrants in the host environment. When it comes to the situation of the displaced students, research does exist, but is inadequate requiring further exploration so that the situation of the students in question can be better understood, their needs can be met and they can be provided with the necessary help and guidance throughout their adaptation process. To this end, a qualitative research method has been used in the current study, and fifteen extensive individual interviews and one focus group interview have been conducted with Syrian students studying at a foundation university in Istanbul. |
en_US |
dc.description.abstract |
Suriye’de 2011 yılında başlayan iç karışıklık hala devam etmekte ve bu durum yakın zamanda çözüme ulaşacak gibi görünmemektedir. Savaşın başından bu yana Suriye’yi esir almış olan kaos ortamı milyonlarca Suriyeliyi yerinden etmiştir. Suriyeli sığınmacı sayısının en fazla olduğu ülke olarak ve benimsediği açık kapı politikası ile Türkiye’nin bu iç karışıklıktan, Suriye’den sonra en çok etkilenen ülke olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Nitekim 2019 yılı itibariyle Türkiye’deki Suriyeli mülteci sayısı 3.630.767’ye ulaşmıştır (UNHCR, 2019).
Suriyeli üniversiteli öğrenciler, Türkiye’ye sığınan toplam Suriyeli sayısının dikkate değer bir kısmını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı maruz kaldıkları zorunlu göçün Türkiye’deki Suriyeli üniversite öğrencilerinin eğitim ve adaptasyonu üzerindeki etkilerini kültürlerarası adaptasyon bağlamında incelemektir. Var olan literatüre bakıldığında, eğitim amaçlı yapılan gönüllü göçler ve bu sebeple farklı bir ülkeye giden öğrencilerin adaptasyon süreci ile ilgili çalışmalar ön plana çıkmaktadır. Suriyeli öğrenciler gibi yerinden edilen öğrencilerin durumuna bakıldığında ise, araştırmalar mevcut olmakla birlikte daha fazla bilgiye ihtiyaç duyulduğu söylenebilir. Böylece söz konusu öğrencilerin durumu daha iyi anlaşılabilir, ihtiyaçları daha iyi karşılanabilir ve Türkiye’de akademik ve sosyal ortamlara uyum süreçlerinde bu öğrencilere gerekli yardım ve yönlendirme daha iyi bir şekilde sağlanabilir. Bu doğrultuda, bu çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde okuyan on beş Suriyeli öğrenci ile derinlemesine mülakat ve bir hedef grup mülakatı gerçekleştirilmiştir. |
tr |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.subject |
Forced migration |
en_US |
dc.subject |
University education |
en_US |
dc.subject |
Syrian university students in Turkey |
en_US |
dc.subject |
Üniversite eğitimi |
en_US |
dc.subject |
Türkiye’deki Suriyeli üniversite öğrencileri |
en_US |
dc.subject |
Zorunlu göç |
en_US |
dc.title |
Intercultural communication and adaptation of Syrian university students: A study at a foundayion university in Istanbul |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |