YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Psikolojik danışman adaylarının özgeciliklerinin, duygusal zekâ, kültürel duyarlılık ve sosyal beğenirlik açısından yordanması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Şakar, Gözde
dc.date.accessioned 2022-01-12T12:02:27Z
dc.date.available 2022-01-12T12:02:27Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12356
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018 en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın konusu olan özgecilik, genel anlamda, karşılık beklemeksizin bir başkasına yardım etmek anlamına gelmektedir. Psikolojik danışma profesyonel bir yardım mesleğidir. Bu araştırmanın amacı da psikolojik danışman adaylarının özgecilikleri ile duygusal zekâları, kültürel duyarlılıkları ve sosyal beğenirlikleri arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Araştırma kapsamında İstanbul'daki vakıf ve devlet üniversitelerinde, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü'nde okuyan 542 lisans öğrencisine ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan psikolojik danışman adaylarının 416'sı kadın, 126'sı erkektir. Araştırma, ilişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Veri toplamak amacıyla Özgecilik Ölçeği, Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği-Kısa Formu, Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği, İyi İzlenim Bırakma Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplar t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda psikolojik danışman adaylarının özgeciliklerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak üniversite türüne ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca özgeciliği, duygusal zekâ, kültürel duyarlılık ve sosyal beğenirliğin yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Özgecilikteki varyansı en çok kültürel duyarlılığın, ardından sosyal beğenirliğin, en az da duygusal zekânın açıkladığı anlaşılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, öğrencilerin, kültürel altyapılar hakkında daha kapsamlı bilgi sahibi olacağı, farkındalıklarının, empati düzeylerinin, gerçekçi bakış açılarının ve farklı bireylerle etkileşimlerinin artacağı ders sayıları ile içeriklerinin çoğaltılması önerilmektedir. Ders dışında da bahsedilen kazanımları destekleyecek olan sosyal sorumluluk projelerinin, kulüp faaliyetlerinin ve Erasmus imkânlarının gerek öğretim üyeleri gerekse üniversite yönetimi tarafından desteklenmesi tavsiye edilmektedir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Özgecilik en_US
dc.subject Duygusal zekâ en_US
dc.subject Kültürel duyarlılık en_US
dc.subject Sosyal beğenirlik en_US
dc.subject Psikolojik danışman adayları en_US
dc.title Psikolojik danışman adaylarının özgeciliklerinin, duygusal zekâ, kültürel duyarlılık ve sosyal beğenirlik açısından yordanması en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster