YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Başlangıç seviyesi İngilizce hazırlık programının Stake’in uygunluk - olasılık modeline göre değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yaman, Sedef Nur
dc.date.accessioned 2022-01-13T11:37:36Z
dc.date.available 2022-01-13T11:37:36Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12367
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, bir İngilizce Hazırlık Başlangıç Seviyesi programının etkililiğini Stake’in Uygunluk-Olasılık Modeline göre değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda; programın girdileri, süreci ve çıktıları bu modeldeki uygunluk analizine göre değerlendirilmiştir. Araştırma, bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada hem nitel hem de nicel verilerden yararlanılmıştır. Bu çalışmada nitel veriler yazılı belgeler, görüş formları, odak grup görüşmeleri ve Üniversite Bilgi Sistemi’yle; nicel veriler ise anketler ve Üniversite Bilgi Sistemi aracılığıyla edinilmiştir. Araştırmanın verileri iki kaynaktan toplamıştır: çalışma grubu ve ikincil kaynaklar. Araştırmanın çalışma grubunu 368 öğrenci ve 28 öğretim görevlisi oluşturmaktadır. Çalışma grubuna anketler uygulanmış, görüş formları veya odak grup görüşmeleriyle görüşlerine başvurulmuştur. İkincil kaynakları ise yazılı dokümanlar ve üniversite veri tabanından edinilen demografik bilgi, öğretmen gözlem sonuçları ve başarı testleri oluşturmaktadır. Araştırmada toplanan verilerden anketlerin SPSS 22 paket programı kullanılarak frekans, yüzde, ortalama, medyan, mod ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Yazılı belgeler, görüş formları ve odak grup görüşmeleri betimsel analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgularda programın girdi değerlendirmesinde öğrenci özellikleri ve öğretim görevlisi özellikleri açısından uygunluk sağlanmıştır. Öğretim görevlileri sahip olunması istenen mesleki niteliklere büyük oranda sahip olduklarını belirtmişlerdir. Programda hedeflenen öğretim programı ve takip edilen öğretim programı arasında ise öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilere yer verilmesi dışında uygunluk sağlanmıştır. Programın süreç değerlendirmesinde uygulanan anketlerde öğrenciler ve öğretim görevlileri program sürecine yönelik genel olarak olumlu görüş bildirmişlerdir. Görüş formuyla görüşlerine başvurulan öğretim görevlileri programda içerik yükünün azaltılmasının öğrenci gelişimine daha fazla katkı sağlayacağını belirtmiştir. Öğretmen gözlem sonuçlarına göre öğretim görevlilerinin derste olumlu bir sınıf ortamı oluşturma gibi güçlü yanları olmakla birlikte, öğretmen konuşma zamanını azaltma gibi geliştirilmesi gereken noktalar da vardır. Ara sınav ortalamalarında da öğrencilerin dinleme, dil ve okuma becerilerinde genel anlamda başarılı, yazmada ise daha zayıf oldukları görülmüştür. Programın çıktı değerlendirilmesinde ise öğrenciler programda en çok dil bilgisi ve yazma becerilerinin, en az ise konuşma becerilerinin geliştiğini belirtmişlerdir. Görüşme ve formlarda öğrenciler ve öğretim görevlileri tarafından programın öğrencilerin gelişimine katkı sağladığı unsurlara ilişkin olumlu görüşler belirtilmekle birlikte, daha fazla konuşma ve yaratma/oluşturma etkinliklerine yer verilmesi gibi geliştirilmesi gereken noktaları da dile getirmişlerdir. Son sınav ortalamalarına göre öğrencilerin en başarılı oldukları beceriler okuma ve dinleme, daha az başarılı oldukları beceriler ise dil ve yazma kısımlarıdır. Kur başarı kriterlerine göre kur sonunda kura devam eden 343 öğrenciden 237’si kuru başarıyla tamamlamıştır. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject Program değerlendirme en_US
dc.subject İngilizce hazırlık okulu en_US
dc.subject Yabancı dil eğitimi en_US
dc.subject Program değerlendirme yaklaşım ve modelleri en_US
dc.title Başlangıç seviyesi İngilizce hazırlık programının Stake’in uygunluk - olasılık modeline göre değerlendirilmesi en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster