dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı, bir İngilizce Hazırlık Başlangıç Seviyesi programının etkililiğini
Stake’in Uygunluk-Olasılık Modeline göre değerlendirmektir. Bu amaç
doğrultusunda; programın girdileri, süreci ve çıktıları bu modeldeki uygunluk
analizine göre değerlendirilmiştir. Araştırma, bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada
hem nitel hem de nicel verilerden yararlanılmıştır. Bu çalışmada nitel veriler yazılı
belgeler, görüş formları, odak grup görüşmeleri ve Üniversite Bilgi Sistemi’yle; nicel
veriler ise anketler ve Üniversite Bilgi Sistemi aracılığıyla edinilmiştir.
Araştırmanın verileri iki kaynaktan toplamıştır: çalışma grubu ve ikincil kaynaklar.
Araştırmanın çalışma grubunu 368 öğrenci ve 28 öğretim görevlisi oluşturmaktadır.
Çalışma grubuna anketler uygulanmış, görüş formları veya odak grup görüşmeleriyle
görüşlerine başvurulmuştur. İkincil kaynakları ise yazılı dokümanlar ve üniversite veri
tabanından edinilen demografik bilgi, öğretmen gözlem sonuçları ve başarı testleri
oluşturmaktadır.
Araştırmada toplanan verilerden anketlerin SPSS 22 paket programı kullanılarak
frekans, yüzde, ortalama, medyan, mod ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır.
Yazılı belgeler, görüş formları ve odak grup görüşmeleri betimsel analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda ulaşılan bulgularda programın girdi değerlendirmesinde öğrenci
özellikleri ve öğretim görevlisi özellikleri açısından uygunluk sağlanmıştır. Öğretim
görevlileri sahip olunması istenen mesleki niteliklere büyük oranda sahip olduklarını
belirtmişlerdir. Programda hedeflenen öğretim programı ve takip edilen öğretim
programı arasında ise öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilere yer verilmesi
dışında uygunluk sağlanmıştır.
Programın süreç değerlendirmesinde uygulanan anketlerde öğrenciler ve öğretim
görevlileri program sürecine yönelik genel olarak olumlu görüş bildirmişlerdir. Görüş
formuyla görüşlerine başvurulan öğretim görevlileri programda içerik yükünün
azaltılmasının öğrenci gelişimine daha fazla katkı sağlayacağını belirtmiştir. Öğretmen
gözlem sonuçlarına göre öğretim görevlilerinin derste olumlu bir sınıf ortamı
oluşturma gibi güçlü yanları olmakla birlikte, öğretmen konuşma zamanını azaltma
gibi geliştirilmesi gereken noktalar da vardır. Ara sınav ortalamalarında da
öğrencilerin dinleme, dil ve okuma becerilerinde genel anlamda başarılı, yazmada ise
daha zayıf oldukları görülmüştür.
Programın çıktı değerlendirilmesinde ise öğrenciler programda en çok dil bilgisi ve
yazma becerilerinin, en az ise konuşma becerilerinin geliştiğini belirtmişlerdir.
Görüşme ve formlarda öğrenciler ve öğretim görevlileri tarafından programın
öğrencilerin gelişimine katkı sağladığı unsurlara ilişkin olumlu görüşler belirtilmekle
birlikte, daha fazla konuşma ve yaratma/oluşturma etkinliklerine yer verilmesi gibi
geliştirilmesi gereken noktaları da dile getirmişlerdir. Son sınav ortalamalarına göre
öğrencilerin en başarılı oldukları beceriler okuma ve dinleme, daha az başarılı
oldukları beceriler ise dil ve yazma kısımlarıdır. Kur başarı kriterlerine göre kur
sonunda kura devam eden 343 öğrenciden 237’si kuru başarıyla tamamlamıştır. |
en_US |